יום שני, 25 בנובמבר 2013

25.11

צהריים טובים!

3 אוניות מעפילים - פסיפיק, מילוס ו-אטלנטיק - הגיעו לחופי ישראל\פלסטינה. הבריטים, שניסו לשמור על מדיניות הגירה קצובה, עצרו את 3,600 הפליטים שהגיעו מגרמניה, אוסטריה, צ'כוסלובקיה ובולגריה (בעידוד הנאצים) ותכננו לגרש אותם למאוריציוס. הבריטים העלו 1,771 מהם (ועוד 230 אנשי משטרה וצבא בריטים) על 'פאטריה', אניית נוסעים צרפתית שהוחרמה על ידם. היום לפני 73, בשנת 1940, בעת שעגנה עדיין בנמל חיפה, פערה פצצה חור ענק בדופן הספינה והיא טבעה. 216 מעפילים ו-51 אנשי צוות מצאו את מותם באירוע.
פטריה נוטה על צידה לאחר הפיצוץ. מקור: ויקיפדיה.
מי הניח את הפצצה באוניה? הבריטים? הנאצים? ערבים? אולי זה בכלל היו אנשי חיזבאללה שנשלחו על ידי משטר האייתולות באיראן?

כל האפשרויות אינן נכונות. מי שהניח את הפצצה באוניה היו לא פחות מאנשי 'ההגנה' שקיוו שהפצצה, במשקל ק"ג אחד, תפער חור קטנטן וכך גירוש המעפילים למאוריציוס יתעכב. בסופו של דבר הסכימו הבריטים להשאיר את המעפילים שהיו על 'פאטריה' בארץ, אך הפחיתו את מספרם מכמות הסרטיפיקטים (אישורי העליה לארץ) שהוציאו. שבועיים אחרי טביעת האוניה, גורשו 1,600 המעפילים מ'אטלנטיק', שלא היו על 'פאטריה', למאוריציוס.

והנה עוד פצצה בעקבות הפצצה - יצחק לופבן, עורך עיתון 'הפועל הצעיר', היה המתנגד הבוטא ביותר נגד המהלך הזה וכתב ביקורת חריפה נגד מי שהוציא אותו לפועל. הוא גם פרסם וערך מאמר ביקורת שפורסם בעיתון, מאמר שנקרא 'היד הזדונית', משום שכך כינה המאמר את מי שהוציא את הפיצוץ הזה לפועל. בתגובה למאמר הקשה החליטו ה'אקטיביסטים' ב'הגנה' ללמד את אותו לופבן לקח - הם שלחו את עמוס בן-גוריון, בנו של דוד בן-גוריון, ואת מוטי כהן למשרדי עיתון 'הפועל הצעיר' לסטור בפומבי בפניו של לופבן. ככה יעשה לאיש שאין אנו חפצים ביקרו. 
יצחק לופבן. מקור: ויקיפדיה. 
ומה אנחנו מציינים היום? נכון!
היום הוא יום המאבק הבין-לאומי למניעת אלימות נגד נשים. ואני מעוניין לפנות לזה מהכיוון השני דווקא. לפעמים אנחנו עלולים להיתקף ברגשות אלימים כלפי אלה שאנחנו אוהבים. בואו לא ניתן לזה לשבור אותנו ואותן. בואו לא ניתן לכעס לנהל אותנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה