‏הצגת רשומות עם תוויות דאו ג'ונס. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות דאו ג'ונס. הצג את כל הרשומות

יום ראשון, 27 באוקטובר 2013

27.10

שבוע טוב חברים! הזזתם את השעון? בכל פעם שצריך להזיז את השעון, אני מבולבל ויוצא לי משהו כמו צעד תימני - שעה קדימה שתיים אחורה. אבל בסוף איכשהו זה מסתדר.

ביום חמישי ציינו את יום חמישי השחור בבורסה בניו יורק, אותו יום שהתחיל את השפל הכלכלי הגדול של שנות השלושים. היום לפני 16 שנים, הפעם בעקבות משבר בבורסות באסיה, סגרה הבורסה בניו-יורק את יום המסחר מוקדם מהרגיל בשל צניחה של 7.18%. הצניחה הזו היא השמינית בגודלה מיום הקמת הבורסה בניו-יורק. 

בשעה 14:36 הפסיקה הבורסה את פעולתה לחצי שעה בשל צניחה של כ-350 נקודות. כעשרים דקות לאחר שחזרה לפעול, צנחו מדדי המניות בעוד כ-200 נקודות. למרות שהנוהל מגדיר שהפסקת הפעילות השנייה ביום מסחר תהיה רק של שעה, הרי שלא היה מספיק זמן עד סגירת הבורסה, לכן החליטה הנהלת הבורסה בניו-יורק לסיים את יום המסחר מוקדם מהרגיל. או במילים אחרות - אם כבר הפסדתי את המכנסיים, אולי לפחות אשתי הכינה איזה משהו טעים לאכול בבית...

מזל טוב מגיע היום לשניים - 
הראשון, ג'ון מרווד קליז, שחוגג היום 74 שנים. קליז מוכר לכולנו מחבורת מונטי פייתון המהוללת ומהמלון של פולטי. רובנו לא יודעים שקליז כיהן גם כרקטור אוניברסיטת סיינט אנדרוז בתחילת שנות השבעים. הנה ג'ון קליז מציג אותי עובר לשעון חורף :)



השני שמגיע לו מזל טוב הוא רוברטו בניני שחוגג היום 65. בניני מוכר מכמה סרטים, ביניהם "החיים יפים". אני חייב לומר שהסרט הזה קצת תסכל אותי, כי למרות שהוא סרט על השואה, הרי שיש בו גם דברים מצחיקים ויפים, ולי בהתחלה היה קשה עם החיבור הזה. אבל סרט יפה. 

לפני סיום אני רוצה להוסיף עוד משהו. נתקלתי היום בכתבה לפיה עיריית תל-אביב הפסיקה את ההנחה בארנונה למועדון ארגון הפרטיזנים. אם מישהו מכיר מישהו שיכול לעזור, לשלוח מכתב או כל דבר שיכול לסייע בעניין - זה ישמח אותי מאוד (למרות שאין לי שום קשר אישי לדבר הזה). בואו לא ניתן לחבורה של פרזיטים להקשות על חבורה של פרטיזנים. 



יום חמישי, 24 באוקטובר 2013

24.10

שמונה שנים הייתה גאות במניות הדאו-ג'ונס בבורסה בניו-יורק. שמונה שנים שהביאו לאינפלציה בשוק - היצע הכסף (אמצעי התשלום) עלה בכ-62% אך סך הכסף שבמחזור וסך הזהב כמעט ולא השתנו. העליה בהיצע הכסף נבעה מאשראי נדיב שנתנו הבנקים בלי שום כיסוי - בגיבוי הבנק הפדרלי הצעיר של ארצות הברית. שמונה שנים בהן האמונה הרווחת הייתה שמדדי הבורסה יעלו עוד ועוד ולא יפלו לעולם. 

גרף המציג את העליה במדדי הבורסה בניו-יורק עד יום חמישי השחור והנפילה שאחריו. מקור: gold-eagle

שמונה שנים של חגיגה בורסאית הגיעו לסיומם ברגע אחד, היום לפני 84 שנים, ב"יום חמישי השחור". לנפילה של אותו יום חמישי השחור קדמה נפילת הבורסה בלונדון בעקבות מאסר כמה אנשי פיננסים בעוון מרמה, דבר שהביא לתנודות רבות בבורסה בניו-יורק וביום חמישי נפתח המסחר בנפילה של 11%. כמה בנקאים החליטו לנסות לעצור את המפולת והחלו קונים מניות שונות מעל מחירי השוק. הם הצליחו לצמצם את הנפילה לרמה מעל 6%, אך זה לא החזיק מעמד זמן רב - במהלך סוף השבוע הרחיבו העיתונים השונים על מצב הבורסה, דבר שהוביל, מן הסתם, ל"יום שני השחור" עם פתיחת שבוע מסחר נוסף. 

יום חמישי השחור נחשב לתחילת השפל הגדול, המשבר הכלכלי הגדול ביותר שחוותה ארצות הברית, שנמשך עד סוף שנות השלושים. חלק מהשלכות השפל הכלכלי הגדול היה חשדנות בין מדינות שונות והפסקת שיתופי פעולה רבים בין מדינות שונות, דבר שייתכן והיה אחד מהזרזים, או אולי אפילו מהסיבות, לפרוץ מלחמת העולם השנייה. 

הנה רמי פורטיס מסביר לנו על התנהגות הבורסה:




אבל העולם, ממש כמו הבורסה, יודע בסופו של דבר לתקן את עצמו ו-16 שנים אחרי יום חמישי השחור נוסד האו"ם באופן רשמי קטונתי מלשפוט האם האו"ם מהווה עדות לשיתוף פעולה עולמי וליצירת חברת מדינות שעובדת יחדיו או סתם (תסלחו לי על הביטוי) ליקוק תחת שמהווה עטיפה יפה לעוד מלחמות ולעוד סבל - אתם מוזמנים לחוות את דעתכם (הגיע הזמן לקצת תגובות פה בבלוג, לא?). בכל אופן, היום מציינים את יום האומות המאוחדות.

ואם כבר הזכרתי קצת סבל, מלחמות ואו"ם, אז זוכרים את החלטה 338 של מועצת הביטחון של האו"ם, שהתקבלה לפני יומיים בנוגע להפסקת אש במלחמת יום כיפור? אז היום, 28 שנים אחרי הקמת האו"ם, נכנסה הפסקת האש ישראל-סוריה-מצרים לתוקפה, לא לפני שברית המועצות איימה בהתערבות של ברית ורשה במלחמה וכן של 2 חטיבות טילי סקאד גרעיניים שהיו באזור הדלתא וישראל וארצות הברית נכנסות לכוננות גרעינית. אם כבר סיימנו את מלחמת יום כיפור, אני רוצה להמליץ על הסרט "כיפור" של עמוס גיתאי, שככל הנראה מספר את סיפור המלחמה האישי של גיתאי. לטעמי מדובר באחד מסרטי המלחמה הטובים ביותר, אם לא הטוב ביניהם.

מזל טוב מגיע ליוסי שריד שחוגג היום 73 שנים. אין לי הרבה מה להגיד עליו, חוץ מזה שהספר שלו, "לפיכך נתכנסנו", הוא אחד הספרים הטובים שקראתי בשנים האחרונות. 

יום שבת, 19 באוקטובר 2013

19.10

שבת שלום!

החלטתי לנסות לשפר את הדף ולפתוח בלוג כדי שיהיה לי נוח יותר לעלות את התכנים, אני מקווה שלכם יהיה נוח יותר לקרוא אותם, ולכולנו יהיה נוח יותר לחפש פרסומים קודמים.

בכל אופן, היום קרו מלא מלא דברים מעניינים, אז בואו נתחיל:

היום לפני 69 שנים הוציאו שלטונות המנדט הבריטי לפועל את מבצע "כדור שלג" והגלו את אנשי האצ"ל והלח"י שהיו עצורים אצלם אל מתקני מעצר באפריקה. הבריטים קיוו שבעזרת פעולה זו הם יצרו הרתעה בקרב המחתרות ויאפשרו לכוחות היהודים המתונים לפעול לכיוון של פשרה עם הבריטים ועם הערבים. הם גם תיארו לעצמם שלעצורים יהיה הרבה יותר קשה לברוח ממתקני מעצר שנמצאים אי-שם באפריקה, והרי בארץ כבר ברחו להם כמה מבין האצבעות. 
ההגליה נחתה על ראש העצורים, 439 במספר, כרעם ביום בהיר. הם הועלו על מטוסים בלי שידעו למה ולאן ונחתו באפריקה, שם שהו בשלושה בתי מעצר: סמבל שבאריתריאה, קרתגו שבסודן וגילגיל בקניה.
 
העצורים הועברו מבית מעצר אחד לשני כל כמה חודשים כדי למנוע מהם להכיר את המקום ולתכנן בריחה. כאשר שהו העצורים בגילגיל, שם היו התנאים קשים, החלו לשבור את קירות המבנים כדי לחסום את תעלות הביוב ולהביא לשיפור תנאיהם ואכן זה עבד. 
בית מעצר גילגיל, קניה. תמונה: מכון ז'בוטינסקי בישראל.
בנוסף לזה, בין כתלי בתי המעצר תמכו הבריטים בפעילות חינוכית ענפה ואיפשרו לימודים בהתכתבות עם אוניברסיטאות בריטיות. שמואל תמיר, מי שלימים היה שר המשפטים בממשלת בגין, רכש בבית המעצר את הכשרתו המשפטית. 

32 שנים אחר-כך בזמן מלחמת האזרחים אצל שכנתנו מצפון, החל טבח בן יומיים בעיירה עישייה שבדרום לבנון. חברי מיליציות מוסלמיות נכנסו לכפר, שהיה מובלעת מארונית בתוך אזור מוסלמי, וטבחו באנשיו. כ-70 מארונים לא חמושים נהרגו באירועים שנמשכו יומיים.

אני חושב שאף אחד מהאירועים האלה, על אף הטבח והגירוש, עניינו את המערב כמו מה שקרה 11 שנים אחר כך. ב"יום שני השחור" נפלו הבורסות ברחבי העולם. מדד דאו-ג'ונס צנח ב-22% ובהונג-קונג ובאוסטרליה צנחו המדדים בקרוב ל-50%. 

בניגוד ליום שלישי השחור בשנת 1929 שבישר על תחילתו של שפל כלכלי שנמשך למעשה חצי יובל, הרי שיום שני השחור היה רק תיקון למחירי מניות גבוהים והמשבר נמשך רק שנתיים. 

יום שני השחור. תמונה: ויקיפדיה.

לכל אלה שכן מעוניינים לחבר מזרח ומערב - אל דאגה. 18 שנים אחרי יום שני השחור החל בעיראק משפטו של סדאם חוסיין שנתפס על ידי האמריקאים. הוא הואשם בפשעים נגד האנושות, הורשע והוצא להורג בתליה. 
אני לא יודע מה עשה הכסף שלנו באותו יום ואיך הגיבו לכך השווקים השונים. 

והנה מערכון קצר שמשלב מזרח ומערב, ארצות הברית עירק וקצת מחשבות על איראן.