יום חמישי, 14 בנובמבר 2013

14.11

חג חמישי שמח לכולם!

היום לפני שנה החלו כוחות צה"ל את מבצע "עמוד-ענן" בהתנקשות בחייו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, אחמד ג'עברי. בהתנקשות נהרג גם מפקד החטיבה הדרומית של הזרוע הצבאית, ראאד אל-עטר.

אחמד אל-ג'עברי. מקור: אל-מסרי אל-יום
במהלך המבצע נהרגו בצד הישראלי 6 בני אדם ונפצעו 240 ובצד הפלסטיני נהרגו כ-160 בני אדם ונפצעו כ-450.

בדיוק 72 שנים לפני תחילת מבצע חומת מגן, החריבו 515 מפציצים של חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה, את קובנטרי, העיר התשיעית בגודלה באנגליה. האנגלים, מצידם, ירו 6,700 קליעים של קני נ"מ, אך רק מפציץ גרמני יחיד הופל. בלילה יחיד הופצצו 4,300 בתים. כ-570 בני אדם נהרגו וכ-1260 נפצעו. ההרס בקובנטרי היה כה גדול עד כי יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי, נהג להשתמש בביטוי "coventried" (התקובנטר?) בשביל לתאר ממדי הרס גדולים בערי אויב אחרות. 

קובנטרי אחרי ההפצצה. מקור: ויקיפדיה.
במהלך השנים נטען כי וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת אנגליה, ידע ממקורות מודיעיניים על ההפצצה כמה ימים לפני שיצאה לפועל, אך סרב להורות על פינוי העיר כדי שלא לחשוף את העובדה שפרוייקט ה"אולטרה" הבריטי פיצח את קוד "אניגמה" הגרמני. צ'רצ'יל עצמו, בסדרת הספרים המצויינת שכתב אודות המלחמה, הודה שקיבל החלטות בהן ביודעין שלח אנשים אל מותם רק כדי שלא לחשוף את פיצוח הקוד. עם זה, כנראה שבמקרה של קובנטרי מדובר בהגזמה - סיכוי סביר שהמודיעין הבריטי ידע שעתידה להתבצע תקיפה, אך לא ידע את המיקום המדוייק. לקריאה מורחבת באתר למורשת מודיעין.

ועכשיו לפינה שאני מאוד אוהב (שהמצאתי כרגע) - נשים אדירות שמחפשות את עצמן:

היום לפני 124 שנים יצאה העיתונאית אליזבת ג'יין קוקרן, שהייתה ידועה בשם העט שלה נלי בליי, לכתבת תחקיר מהממת - אתגר בעקבות ספרו של ז'ול וורן - להקיף את העולם ב-80 ימים בלבד! היא הצליחה לעשות את זה ב-72 ימים וקצת יותר משש שעות. 

אז מי זו בעצם?
בליי. מקור: ויקיפדיה.
בליי החלה את עבודתה העיתונאית לאחר שכתבה מכתב חריף למערכת עיתון שפרסם טור שוביניסטי שטען שמקומן של הנשים במטבח. עורך העיתון אהב את הכתיבה שלה והציע לה עבודה. בעקבות כתיבתה הפמיניסטית לא עלינו, החלו בעלי עסקים לפעול נגד העיתון והיא הועברה לכתוב על אופנה. 
אז היא התפטרה ועברה לניו יורק, שם היא המציאה, בעיתון ניו-יורק וורלד, את כתבות התחקיר: היא התחזתה ל"משוגעת" ואישפזה את עצמה בבית מחסה ל"חולות נפש". אחר כך היא כתבה על היחס הנוראי לחוסות - והמקום נסגר. 

אז בכל פעם שאתם רואים כתבת תחקיר פורצת דרך שתשאיר אתכם המומים ובסוף אתם מגלים שמצאו טחינה פג תוקף באיזה סופר - אל תשכחו את נלי בליי שהלכה ואישפזה עצמה בשביל תחקיר. 

ובפינת המזל טוב נמשיך עם נשים - כולכם מוזמנים למסור מזל טוב לקונדוליסה רייס, שהייתה מזכירת המדינה של ארצות והיועצת לביטחון לאומי שם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה