‏הצגת רשומות עם תוויות בריטים. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות בריטים. הצג את כל הרשומות

יום שני, 5 במאי 2014

6.5

נו, איך החג? נהנים? אני יודע שהיינו אמורים לעשות את המעבר בין השכול לשמחה כבר אתמול בערב, אבל מה לעשות שההיסטוריה לא תמיד מקשיבה לנו?

היום לפני 67 שנים רעדה הארץ וגעשה – הבריטים, אדוני הארץ, החליטו לפעול במלוא המרץ נגד.... נער בן 17.

כרוז שפרסם הלח"י לאחר החטיפה.
מקור: ויקיפדיה.
בבוקר אותו יום יצא אלכסנדר רובוביץ', הנער המדובר פעיל לח"י, יצא לאזור שכונת רחביה בירושלים כדי להדביק כרוזים. בפינת הרחובות אוסישקין וקק"ל, ניגש אליו אדם דובר אנגלית וחטף אותו למכונית שמיהרה להסתלק מן המקום, כך על פי עדי ראייה.

כובעו של החוטף נשאר בזירה ועל פי הכתוב בו זוהה בעל הכובע כרוי פאראן, קצין קומנדו בריטי מעוטר שהגיע לכאן כדי להילחם במחתרות. הבריטים, שהכובע הוחזר להם כהוכחה לאשמתו של פאראן, התעלמו מהדרישה לתפוס את פאראן ואף פשוט מחקו את השם בכובע. אנשי הלח"י הבינו את הרמז הדק של הבריטים והחליטו לקדם עניינים בדרכם שלהם. הבריטים לא היו צריכים יותר משלוש גופות של אנשיהם, אליהן הוצמדו פתקים עליהם נכתב השם "פאראן", כדי להבין את הרמז של הלח"י. פאראן אותר בסוריה, הוחזר למעצר במחנה אלנבי, ברח, הוחזר והועמד למשפט, שוחרר מחוסר ראיות והבריטים החזירו אותו חזרה לאנגליה.

אנשי הלח"י לא היו מרוצים מתוצאות המשפט והחליטו להוציא את פאראן להורג, אך אחיו, רקס, פתח את חבילת הנפץ שהייתה מיועדת לרוי ונהרג.

מסמכים שפורסמו 57 שנים אחרי אירוע החטיפה והרצח חשפו כי פאראן אכן הרג את רובוביץ, ולפני כן אף עינה אותו כדי שילשין על הלח"י. גופתו של רובוביץ מעולם לא נמצאה.

אגב, אם מישהו פה תוהה למה לא כתבתי היום על יום העצמאות - אני משתדל לכתוב לפי התאריך הלועזי.
אז למה אתמול כתבתי על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה? ככה.

יום חמישי, 31 באוקטובר 2013

31.10

שלום לכולם וליל כל הקדושים שמח!

אחרי שאתמול סיקרנו את הפלישה ממאדים ואת הפצצה האימתנית ביותר בהיסטוריה, אפשר לחזור לשיגרה ולדברים החשובים באמת - באר שבע.

היום לפני 96 שנים התנגשו האימפריה העות'מאנית (חיל המשלוח המצרי) והאימפריה הבריטית (כוחות אוסטרלים וניו-זילנדים) זו בזו ממש אצלנו, בבאר שבע. בקרב באר שבע כבשו הכוחות הבריטית את העיר מידי הכוחות העות'מאנים באחת מהתקפות הסתערות הפרשים האחרונות בהיסטוריה. 

הצלחת הקרב אפשרה את ההתקפה על עזה, כיבוש ירושלים וכל המזרח התיכון על ידי כוחות הוד מעלתה. 
חטיבת הפרשים הקלים הרביעית מסתערת על באר שבע. מקור: ויקיפדיה. 
אנחנו מתקדמים 39 שנים, אבל נשארים פחות או יותר באותו אזור ואולי גם עם פחות או יותר אותם כוחות - טייסים בריטים וצרפתים מפציצים כוחות מצרים בסיני כדי לכפות עליהם את פתיחת תעלת סואץ לשיט חופשי. 

נתקדם עוד 12 שנים ונישאר באותו אזור. לאחר הפצצה ארטילרית כבדה של המצרים על כוחות צה"ל המתבצרים בחצי האי סיני לאחר מלחמת ששת הימים, הוחלט שכלו כל הקיצין - יוצאים למבצע עומק. במבצע "הלם" השתתפו 4 מסוקי סופר פרלון - על שניים מהם היו לוחמי סיירת צנחנים שהונחתו באזור נגע חמאדי ופוצצו כמה שנאי חשמל - דבר שהפיל את החשמל במקום ברדיוס של 300 ק"מ. מסוק אחר נשא פצצה שהונחה על גשר קינא שעל הנילוס ופערה בו חור, והמסוק הרביעי נשא פצצה שהונחה על גשר נגע חמאדי ופגעה בו. הנה נגע חמאדי במפה:


הצג מפה גדולה יותר

והנה עוד משהו שקרה היום לפני רק 11 שנים (בדגש על "רק") - הוותיקן ביטל את פסק הדין בעניינו של גלילאו גליליי והודה שכדור הארץ אינו במרכז היקום. משפט גלילאו עצמו התרחש רק זמן קצר לפני כן - בשנת 1633.

אז אולי כדור הארץ אינו במרכז העולם, אבל אירועי היום מראים שבאר שבע ואזור הדרום הם כן. 

יום שבת, 19 באוקטובר 2013

19.10

שבת שלום!

החלטתי לנסות לשפר את הדף ולפתוח בלוג כדי שיהיה לי נוח יותר לעלות את התכנים, אני מקווה שלכם יהיה נוח יותר לקרוא אותם, ולכולנו יהיה נוח יותר לחפש פרסומים קודמים.

בכל אופן, היום קרו מלא מלא דברים מעניינים, אז בואו נתחיל:

היום לפני 69 שנים הוציאו שלטונות המנדט הבריטי לפועל את מבצע "כדור שלג" והגלו את אנשי האצ"ל והלח"י שהיו עצורים אצלם אל מתקני מעצר באפריקה. הבריטים קיוו שבעזרת פעולה זו הם יצרו הרתעה בקרב המחתרות ויאפשרו לכוחות היהודים המתונים לפעול לכיוון של פשרה עם הבריטים ועם הערבים. הם גם תיארו לעצמם שלעצורים יהיה הרבה יותר קשה לברוח ממתקני מעצר שנמצאים אי-שם באפריקה, והרי בארץ כבר ברחו להם כמה מבין האצבעות. 
ההגליה נחתה על ראש העצורים, 439 במספר, כרעם ביום בהיר. הם הועלו על מטוסים בלי שידעו למה ולאן ונחתו באפריקה, שם שהו בשלושה בתי מעצר: סמבל שבאריתריאה, קרתגו שבסודן וגילגיל בקניה.
 
העצורים הועברו מבית מעצר אחד לשני כל כמה חודשים כדי למנוע מהם להכיר את המקום ולתכנן בריחה. כאשר שהו העצורים בגילגיל, שם היו התנאים קשים, החלו לשבור את קירות המבנים כדי לחסום את תעלות הביוב ולהביא לשיפור תנאיהם ואכן זה עבד. 
בית מעצר גילגיל, קניה. תמונה: מכון ז'בוטינסקי בישראל.
בנוסף לזה, בין כתלי בתי המעצר תמכו הבריטים בפעילות חינוכית ענפה ואיפשרו לימודים בהתכתבות עם אוניברסיטאות בריטיות. שמואל תמיר, מי שלימים היה שר המשפטים בממשלת בגין, רכש בבית המעצר את הכשרתו המשפטית. 

32 שנים אחר-כך בזמן מלחמת האזרחים אצל שכנתנו מצפון, החל טבח בן יומיים בעיירה עישייה שבדרום לבנון. חברי מיליציות מוסלמיות נכנסו לכפר, שהיה מובלעת מארונית בתוך אזור מוסלמי, וטבחו באנשיו. כ-70 מארונים לא חמושים נהרגו באירועים שנמשכו יומיים.

אני חושב שאף אחד מהאירועים האלה, על אף הטבח והגירוש, עניינו את המערב כמו מה שקרה 11 שנים אחר כך. ב"יום שני השחור" נפלו הבורסות ברחבי העולם. מדד דאו-ג'ונס צנח ב-22% ובהונג-קונג ובאוסטרליה צנחו המדדים בקרוב ל-50%. 

בניגוד ליום שלישי השחור בשנת 1929 שבישר על תחילתו של שפל כלכלי שנמשך למעשה חצי יובל, הרי שיום שני השחור היה רק תיקון למחירי מניות גבוהים והמשבר נמשך רק שנתיים. 

יום שני השחור. תמונה: ויקיפדיה.

לכל אלה שכן מעוניינים לחבר מזרח ומערב - אל דאגה. 18 שנים אחרי יום שני השחור החל בעיראק משפטו של סדאם חוסיין שנתפס על ידי האמריקאים. הוא הואשם בפשעים נגד האנושות, הורשע והוצא להורג בתליה. 
אני לא יודע מה עשה הכסף שלנו באותו יום ואיך הגיבו לכך השווקים השונים. 

והנה מערכון קצר שמשלב מזרח ומערב, ארצות הברית עירק וקצת מחשבות על איראן.