‏הצגת רשומות עם תוויות חיל הים. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות חיל הים. הצג את כל הרשומות

יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

22-28.12

שלום חברים! אני מנסה שיטה חדשה לכתוב את הבלוג - פוסט שבועי עם אירועים נבחרים במהלך השבוע. אני חייב לומר שבשביל פעם ראשונה, אני ממש שונא את זה, אז נראה מה אעשה בהמשך. בכל אופן - אני מקווה שתהנו!

ביום שלישי לפני 44 שנים, בשנת 1969, הבריחו אנשי חיל הים 5 ספינות מנמל שרבורג שבצרפת לכיוון ישראל. למה חיל הים היה צריך להבריח אוניות? מה הם גנבים? אז ככה - ישראל הזמינה 12 ספינות טילים שנבנו בנמל שרבורג מכספים גרמניים. אחרי שכמה מהן כבר יצאו את הנמל, הכריזה צרפת על אמברגו נשק על ישראל בעקבות מלחמת ששת הימים. 5 ספינות נותרו בשלבי בנייה שונים בצרפת. אמנם הן כבר שייכות לישראל, אבל אסור להן לצאת מצרפת בשל החוק הצרפתי. העבודות על הספינות המשיכו ובסוף עלה בישראל רעיון איך להוציא את הספינות מהנמל. 

אחת הבעיות הגדולות בעניין האוניות היה שהמפרט שלהן התאים לספינות קרב ולא לספינות אזרחיות. מה עשו? הקימו חברת קש לחיפושי נפט ומכרו לה את הספינות. מסתבר שמבחינת הספק מנוע וכו'- ספינות חיפוש נפט דומות מאוד לספינות קרב. בימים שלפני ההברחה החלו גם להפעיל את המנועים בלילה כדי להרגיל את אנשי הנמל לרעש, בטענה שיש לחמם את המנועים. 

בזמן שהבריחו בפועל את האוניות היה יום חג וכל כלי התקשורת נמו להם, כל אנשי הנמל היו בחגיגות, ורק אנשי חיל הים יצאו להפלגה במזג אוויר דפוק לגמרי לשיט. האמת היא שאנשי הנמל היו די בצד של ישראל, בגלל שבניית האוניות נתנה להם פרנסה. אז חוץ מלממשלה הצרפתית - לאף אחד לא היה באמת אכפת...



ביום רביעי לפני 2017 שנים, בשנת 4 לפני ספירת הנוצרים (לא עלינו) נולד אחד, יהודי נחמד, בשם ישוע. כנראה שהוא היה באמת מישהו מיוחד, כי הוא הצליח, מסתבר, להקים דת. בחרתי לשים את התמונה הזו דווקא (משמאל) כי בזמן שישוע מתואר בציורים רבים כאיש לבן לחלוטין, אנחנו נוטים לשכוח שהוא היה מזרח תיכוני. אין מה לעשות, ישוע הוא אח.







"תראו! יש עוד בתים ל'מעוז צור'! איזה קטע!". חוגגים קוואנזה.
מקור: ערוץ ההיסטוריה



קצת אחרי לידתו של ישו, ממש טיפה, רק 1970 שנים אחר כך, בשנת 1966, נחגג לראשונה הקוואנזה. הקוואנזה הוא חג, די מגניב בעיני, של הקהילה האפרו-אמריקנית. הוא משלב מנהגים מחגים שונים, כך שהם מדליקים חנוכיה, יש משהו שדומה קצת לקידוש, הבתים מקושטים בבדים אפריקנים ובקישוטים שונים. בתכל'ס, נראה לי מגניב לאללה.

ו.. מכירים את זה שאתם יושבים במקום כלשהו - בית ספר, אוניברסיטה וכו', והיד שלכם בטעות נוגעת במתחת של השולחן? איזה מגעיל זה, נכון? תמיד יש שם מסטיקים ועוד כל מיני מרעין בישין אחרים. בעעע... אז בשבת, 97 שנים לפני שנחגג הקוואנזה לראשונה, בשנת 1869, רשם ויליאם סמפל פטנט על המסטיק. תאשימו אותו.

יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

21.10

מלחמת יום כיפור תמיד נתפסת ככישלון הגדול, כמחדל, המלחמה שכולם פישלו בה. אבל שוכחים חיל אחד, קטן, שהצליח די יפה במלחמה - חיל הים. בעוד שכל הצבא היה עסוק בשאננות של מלחמת ששת הימים, חיל הים היה עסוק בלהשתפר ולבנות עצמו. למה? כי בניגוד לשאר הצבא שעשה חיל במלחמת ששת הימים, חיל הים פישל והיה צריך לשפר את יכולותיו.

היום לפני 46 שנים, אחרי מלחמת ששת הימים, סיירה אח"י אילת (ק-40) סיור שגרתי לאורך חופי סיני. בשעה 17:30, כאשר הייתה המשחתת בקרבת פורט סעיד, יצאה מפתח הנמל ספינת טילים מצרית וירתה שני טילים אל אח"י אילת. שניהם פגעו באזור הגשר המשני של האניה, שיתקו את מערכות ההנעה והקשר והאניה החלה נוטה על צידה. אחרי שעה וחצי נורו שני טילים נוספים אל האניה הראשון נפל למים והשני התרסק בתוך האניה, אך לא התפוצץ. עם זה, חום הטיל פוצץ ארגזי תחמושת ומפקד האניה הורה לנטוש.

אח"י אילת. מקור: ויקיפדיה.

במהלך הלילה ניסו צוותים של חיל האוויר וחיל הים לחלץ את אנשי הצוות. 47 מתוכם נהרגו ו-91 נפצעו. 

הקרב הזה ניער את האבק מתורות הלחימה הימיות המיושנות והבהיר לצבאות רבים כי ספינות טילים קטנות וזריזות שעליהן טילים מדוייקים עדיפות ממשחתות גדולות שעליהן קני ארטילריה רבים.

על אף שמפקד האניה, סא"ל יצחק שושן, נפצע בעמוד השדרה באירוע, הרי שהוא נושא את הזכרונות ואת הטראומה על גבו עד היום. ולאחרונה הוא אף גילה לעולם סוד שעומד מאחורי הטבעת האוניה - כמה שעות לפני שיגור הטילים אל האניה קיבל חיל מודיעין ידיעות שמצביעות על תוכנית לפגוע בה, אך לא העביר אותן אל חיל הים. בחיל המודיעין התעקשו שלמרות שהטלפרינטר המאובטח לחיל הים היה מקולקל, הם התקשרו טלפונית לחיל והזהירו מפני הירי, אך בחיל הים מתעקשים שלא נעשתה שיחה כזו מעולם. בכל אופן, אל שושן הידיעה לא הגיעה, אבל הטילים כן. לקריאה נוספת: הסוד האחרון של אח"י אילת בעיתון "הארץ".

סא"ל יצחק שושן על סיפון אח"י אילת. מקור: "הארץ".

ובנימה זו נעבור לפינת המזל טוב שלנו!
מזל טוב מגיע היום למלך ישראל, הלא הוא קינג ביבי - בנימין נתניהו, שחוגג היום 64 שנים. מזל טוב גם מגיע ליקירת הבלוג, זמרת שאני אישית מת עליה - נינט טייב. 
נינט, כמו כולם גם אני שמעתי שיחסייך עם יהודה לוי עלו על שרטון, או שמא חטפו טיל, אז אני שולח מכאן אלייך חיבוק תומך, בהסכמה כמובן, ואני מקווה שתמשיכי לעשות דברים מגניבים.