יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

13.11

היוש!

היום לפני 47 שנים יצא צה"ל למבצע מגרסה, הלא הוא פעולת התגמול בכפר סמוע בדרום הר חברון שהיה אז תחת שליטה ירדנית. הפעולה באה לאחר שכמה ימים לפני כן ג'יפ סיור עלה על מוקש שהטמינה חוליה שהגיעה מירדן ובפיצוץ נהרגו 3 חיילים. במבצע מגרסה השתתפו חיילי גדוד 202 של הצנחנים וצוותים של טייסת הצרעה (טייסת 113). מפקד הגדוד, סא"ל יואב שחם נהרג בפעולה והטייס סרן יוחנן רוזנר איבד את ראייתו בעין ימין. 

מה שהיה אמור להיות פעולת תגמול נקודתית הפכה לקרב של ממש - 26 ירדנים נהרגו בפעולה, ועל פי דו"ח של משקיף האו"ם נהרסו בפעולה 125 בתים, בהם בית ספר ומרפאה.

אחרי הפעולה, הודיע ראש הממשלה אשכול כי "אנו מקווים כי הלקח יובן על ידי שלטונות דמשק, וכי אלה שבידיהם ההשפעה ייעצו לממשלת דמשק לשמור על השקט בגבולות." למעשה, בהתנצחות הזו ירדן מילאה את אותו תפקיד שבלגיה מילאה במלחמת העולם השנייה - כלום. סוריה שלחה חוליות מירדן לפגוע בישראל. אבל ככל הנראה אחרי הפעולה המלך חוסיין חשש לשלטונו והחליט להצטרף למלחמת ששת הימים.

הנה סמוע על המפה:

הצג מפה גדולה יותר

ונכון ששמעתם על האסון בפיליפינים (כן, שמעתי כבר את כל הבדיחות על כך שישראל שולחת קשישים לסייע)? אז כנראה שלטבע יש סוג של מחזור או משהו כזה, כי 4 שנים אחרי מבצע מגרסה סופת ציקלון פוגעת בבנגלדש - כחצי מיליון בני אדם נספים. 15 שנים אחר כך מתפרץ הר געש בקולומביה וגורם למפולות בוץ שקוברות עיר. כ-23,000 בני אדם נספים. לא נעים. 

מזל טוב ליעקב 'קובי' שמעוני, הלא הוא סאבלימינל (תת ספי, בעברית) שחוגג היום 34 שנים! (קצת קשה לראות את זה בתמונה בגלל שחתכו אותה קטן מדי, אבל יש לו צל)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה