‏הצגת רשומות עם תוויות לח"י. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות לח"י. הצג את כל הרשומות

יום שני, 5 במאי 2014

6.5

נו, איך החג? נהנים? אני יודע שהיינו אמורים לעשות את המעבר בין השכול לשמחה כבר אתמול בערב, אבל מה לעשות שההיסטוריה לא תמיד מקשיבה לנו?

היום לפני 67 שנים רעדה הארץ וגעשה – הבריטים, אדוני הארץ, החליטו לפעול במלוא המרץ נגד.... נער בן 17.

כרוז שפרסם הלח"י לאחר החטיפה.
מקור: ויקיפדיה.
בבוקר אותו יום יצא אלכסנדר רובוביץ', הנער המדובר פעיל לח"י, יצא לאזור שכונת רחביה בירושלים כדי להדביק כרוזים. בפינת הרחובות אוסישקין וקק"ל, ניגש אליו אדם דובר אנגלית וחטף אותו למכונית שמיהרה להסתלק מן המקום, כך על פי עדי ראייה.

כובעו של החוטף נשאר בזירה ועל פי הכתוב בו זוהה בעל הכובע כרוי פאראן, קצין קומנדו בריטי מעוטר שהגיע לכאן כדי להילחם במחתרות. הבריטים, שהכובע הוחזר להם כהוכחה לאשמתו של פאראן, התעלמו מהדרישה לתפוס את פאראן ואף פשוט מחקו את השם בכובע. אנשי הלח"י הבינו את הרמז הדק של הבריטים והחליטו לקדם עניינים בדרכם שלהם. הבריטים לא היו צריכים יותר משלוש גופות של אנשיהם, אליהן הוצמדו פתקים עליהם נכתב השם "פאראן", כדי להבין את הרמז של הלח"י. פאראן אותר בסוריה, הוחזר למעצר במחנה אלנבי, ברח, הוחזר והועמד למשפט, שוחרר מחוסר ראיות והבריטים החזירו אותו חזרה לאנגליה.

אנשי הלח"י לא היו מרוצים מתוצאות המשפט והחליטו להוציא את פאראן להורג, אך אחיו, רקס, פתח את חבילת הנפץ שהייתה מיועדת לרוי ונהרג.

מסמכים שפורסמו 57 שנים אחרי אירוע החטיפה והרצח חשפו כי פאראן אכן הרג את רובוביץ, ולפני כן אף עינה אותו כדי שילשין על הלח"י. גופתו של רובוביץ מעולם לא נמצאה.

אגב, אם מישהו פה תוהה למה לא כתבתי היום על יום העצמאות - אני משתדל לכתוב לפי התאריך הלועזי.
אז למה אתמול כתבתי על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה? ככה.

יום רביעי, 6 בנובמבר 2013

6.11

שלשום היה לנו את רצח רבין על ידי יהודי בישראל, אתמול היה לנו את לכידת קושרי הקשר לרצוח את המלך ג'יימס הראשון באנגליה, והיום? היום נשלב - היום נרצח שר בריטי, על ידי יהודים, אבל נעשה את זה במצרים. מוכנים? מעולה. 

היום לפני 69 שנים הגיע השר הבריטי לענייני המזרח התיכון, הלורד מוין, אל ביתו בקהיר כשהוא מלווה בנהגו, עוזרו ומזכירתו. עוזרו ניגש לפתוח את דלת הבית, והנהג יצא מהרכב וניגש לפתוח את דלתו של הלורד. באותו רגע ניגש אל הרכב אליהו חכים, איש הלח"י, פתח את דלת הרכב ליד מושבו של הלורד וירה בו 3 פעמים. בו בעת ירה אליהו בית-צורי, גם הוא איש אצ"ל בנהג. שני המתנקשים ברחו מזירת האירוע על אופניהם. שוטר מצרי רכוב על אופנוע שהוזעק למקום רדף אחריהם וחכים ניסה לירות בו. השוטר ירה בו חזרה ופצע אותו. בית-צורי עצר לסייע לחברו כאשר המון זועם ונתפסו על ידי המשטרה. 

חכים ובית-צורי בתמונה ממשפטם. מקור: ויקיפדיה.
עוזרו של הלורד אמר אחרי האירוע שאין ספק שהלורד מוין היה מטרה להתנקשות פוליטית, אך הירי בנהג היה פשוט רצח.

הלח"י ביצעו את הרצח משום שהלורד מוין היה מתנגד מובהק לציונות. הוא התנגד לעליית יהודים לפלסטינה ואף היה מהתומכים בגירוש אונית המעפילים סטרומה שהוטבעה.

על שני המתנקשים, חכים ובית-צורי, נגזר עונש מוות והם הוצאו להורג כארבעה חודשים אחר-כך. 

47 שנים אחרי הרצח הזה ובלי כל קשר לחלוטין, פורק ופוזר הק.ג.ב הסובייטי. 

יוצא ק.ג.ב מפורסם. מקור: ויקיפדיה.
היום אין לי למי לאחל מזל טוב, אז פשוט נציין את יום מותו של אחד, זוהר עורקבי שמו, אבל אנחנו מכירים אותו כזוהר ארגוב.

ארגוב שהה בבית המעצר לאחר תלונה על ניסיון אונס. היום לפני 27 שנים התאבד ארגוב בתאו, או שמא ניסה לביים התאבדות במטרה לקבל תחליף סם, אך נכשל בבימוי, כפי שטוענת המשטרה.

למי שעוד לא ראה את הסרט "זוהר" - לכו מהר ותראו. מי ששיחק את זוהר נתן שם את תפקיד חייו.
"נגן נגנה לקול צלילך מה נעים הוא החלום 
נגן נגנה שמע ירח את קולי שם במרום 
הוי למה למה בשפתייך הקסמתני 
ליבי כבשת ועזבתני 
אוהב כואב וסובל" 



יום שבת, 19 באוקטובר 2013

19.10

שבת שלום!

החלטתי לנסות לשפר את הדף ולפתוח בלוג כדי שיהיה לי נוח יותר לעלות את התכנים, אני מקווה שלכם יהיה נוח יותר לקרוא אותם, ולכולנו יהיה נוח יותר לחפש פרסומים קודמים.

בכל אופן, היום קרו מלא מלא דברים מעניינים, אז בואו נתחיל:

היום לפני 69 שנים הוציאו שלטונות המנדט הבריטי לפועל את מבצע "כדור שלג" והגלו את אנשי האצ"ל והלח"י שהיו עצורים אצלם אל מתקני מעצר באפריקה. הבריטים קיוו שבעזרת פעולה זו הם יצרו הרתעה בקרב המחתרות ויאפשרו לכוחות היהודים המתונים לפעול לכיוון של פשרה עם הבריטים ועם הערבים. הם גם תיארו לעצמם שלעצורים יהיה הרבה יותר קשה לברוח ממתקני מעצר שנמצאים אי-שם באפריקה, והרי בארץ כבר ברחו להם כמה מבין האצבעות. 
ההגליה נחתה על ראש העצורים, 439 במספר, כרעם ביום בהיר. הם הועלו על מטוסים בלי שידעו למה ולאן ונחתו באפריקה, שם שהו בשלושה בתי מעצר: סמבל שבאריתריאה, קרתגו שבסודן וגילגיל בקניה.
 
העצורים הועברו מבית מעצר אחד לשני כל כמה חודשים כדי למנוע מהם להכיר את המקום ולתכנן בריחה. כאשר שהו העצורים בגילגיל, שם היו התנאים קשים, החלו לשבור את קירות המבנים כדי לחסום את תעלות הביוב ולהביא לשיפור תנאיהם ואכן זה עבד. 
בית מעצר גילגיל, קניה. תמונה: מכון ז'בוטינסקי בישראל.
בנוסף לזה, בין כתלי בתי המעצר תמכו הבריטים בפעילות חינוכית ענפה ואיפשרו לימודים בהתכתבות עם אוניברסיטאות בריטיות. שמואל תמיר, מי שלימים היה שר המשפטים בממשלת בגין, רכש בבית המעצר את הכשרתו המשפטית. 

32 שנים אחר-כך בזמן מלחמת האזרחים אצל שכנתנו מצפון, החל טבח בן יומיים בעיירה עישייה שבדרום לבנון. חברי מיליציות מוסלמיות נכנסו לכפר, שהיה מובלעת מארונית בתוך אזור מוסלמי, וטבחו באנשיו. כ-70 מארונים לא חמושים נהרגו באירועים שנמשכו יומיים.

אני חושב שאף אחד מהאירועים האלה, על אף הטבח והגירוש, עניינו את המערב כמו מה שקרה 11 שנים אחר כך. ב"יום שני השחור" נפלו הבורסות ברחבי העולם. מדד דאו-ג'ונס צנח ב-22% ובהונג-קונג ובאוסטרליה צנחו המדדים בקרוב ל-50%. 

בניגוד ליום שלישי השחור בשנת 1929 שבישר על תחילתו של שפל כלכלי שנמשך למעשה חצי יובל, הרי שיום שני השחור היה רק תיקון למחירי מניות גבוהים והמשבר נמשך רק שנתיים. 

יום שני השחור. תמונה: ויקיפדיה.

לכל אלה שכן מעוניינים לחבר מזרח ומערב - אל דאגה. 18 שנים אחרי יום שני השחור החל בעיראק משפטו של סדאם חוסיין שנתפס על ידי האמריקאים. הוא הואשם בפשעים נגד האנושות, הורשע והוצא להורג בתליה. 
אני לא יודע מה עשה הכסף שלנו באותו יום ואיך הגיבו לכך השווקים השונים. 

והנה מערכון קצר שמשלב מזרח ומערב, ארצות הברית עירק וקצת מחשבות על איראן.