‏הצגת רשומות עם תוויות ישראל. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות ישראל. הצג את כל הרשומות

יום שני, 6 בינואר 2014

5-11.1

רינג רינג
-הלו?
-שלום!
-מי זה?
-מדבר ג'ון מתאגיד המים. יש לך מים בברז?
-שנייה אני אבדוק... כן! יש לי מים בברז!
-ומה רצית שיהיה לך? קולה?

היום לפני 87 שנים, בשנת 1927, התרחשה שיחת הטלפון הבין-לאומית הראשונה, מניו-יורק ללונדון.


22 שנים אחר-כך, בשנת 1949, קיבלה לונדון עוד שיחת טלפון - חמישה מטוסים בריטיים הופלו על ידי צה"ל. הטייסים הבריטים שהמריאו ממצרים, קיבלו הוראות מדויקות: עליכם לאסוף מידע מודיעיני ואסור לכם לחצות את הגבול עם ישראל, אבל אם זה יקרה בטעות - זה יהיה מאוד משמח. כאשר חצו "בטעות" את גבול ישראל, ראו עשן מיתמר - מדובר היה ברכבים שרופים. מה שהבריטים לא ידעו שכמה דקות לפני שהם הגיעו, תקפו ספיטפיירים מצריים את השיירה, ולכן העשן המיתמר. הכוחות הישראלים ראו את הבריטים, טעו לחשוב שאלה המצרים באים לסיים את העבודה - וירו בהם. מטוס אחד נפל במקום, והשני הצליח לחזור לגבול מצרים ושם נפל. שני מטוסים של חיל האוויר הישראלי, שהוטסו בידי טייסי חוץ (קנדי ואמריקני) זיהו את שני מטוסים בריטיים נוספים שהיו שם לחיפוי וטעו גם הם לחשוב שמדובר במטוסים מצריים - וירו בהם. שני מטוסים נוספים נפלו.

כאשר ראו הבריטים שמטוסיהם לא שבים, הוציאו מטס נוסף בשעות הצהריים בשביל לחפש אותם. המטס הזה נתקל במטס של 4 מטוסים בפיקודו של עזר ויצמן והחל עוד קרב. מטוס בריטי נוסף הופל.

ביום חמישי, 19 שנים אחרי תקרית ישראל-בריטניה, בשנת 1968, יצאה מנמל פורטסמות' באנגליה הצוללת אח"י דקר לכיוון נמל חיפה. 16 ימים אחרי שהפליגה- אבד הקשר עמה והיא טבעה. כל 69 אנשי צוותה טבעו יחד עמה. במאי 1999 נמצאו שרידי הצוללת בעומק 3 ק"מ, בנתיב השיט שלה, כ-500 ק"מ מחיפה. 


26 שנים לאחר מכן, בשנת 1994, נכנסו שני צעירים בני-טובים למונית באזור המלונות בהרצליה פיתוח. בשלב מסוים בנסיעה, בלי שום סיבה הגיונית, אחד מהם ירה באקדח שהיה ברשותו שישה כדורים בגב הנהג, דרק רוט,  ורצח אותו. השניים, משה בן-איבגי וארבל אלוני, נתפסו ונאסרו. באחת מהחופשות שלהם שדדו מכולת. אלוני התחתן עם סטודנטית שבאה לבקר אותו בכלא, ובן-איבגי ברח לחו"ל. בשנה שעברה הוסגר לישראל וירצה 5 שנות מאסר על השוד שביצע. 

בני טובים.

תרשו לי לחזור קצת אחורה, אם כבר היינו בים. ביום שישי, 7 שנים לפני הפלגתה של אח"י דקר, בשנת 1961, ספינת המעפילים "אגוז" שעל סיפונה 44 עולים ממרוקו, אלחוטן ישראלי ו-4 אנשי צוות ספרדים. רק שלושה מאנשי הצוות הספרדים שרדו בטביעה. 

יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

13.11

היוש!

היום לפני 47 שנים יצא צה"ל למבצע מגרסה, הלא הוא פעולת התגמול בכפר סמוע בדרום הר חברון שהיה אז תחת שליטה ירדנית. הפעולה באה לאחר שכמה ימים לפני כן ג'יפ סיור עלה על מוקש שהטמינה חוליה שהגיעה מירדן ובפיצוץ נהרגו 3 חיילים. במבצע מגרסה השתתפו חיילי גדוד 202 של הצנחנים וצוותים של טייסת הצרעה (טייסת 113). מפקד הגדוד, סא"ל יואב שחם נהרג בפעולה והטייס סרן יוחנן רוזנר איבד את ראייתו בעין ימין. 

מה שהיה אמור להיות פעולת תגמול נקודתית הפכה לקרב של ממש - 26 ירדנים נהרגו בפעולה, ועל פי דו"ח של משקיף האו"ם נהרסו בפעולה 125 בתים, בהם בית ספר ומרפאה.

אחרי הפעולה, הודיע ראש הממשלה אשכול כי "אנו מקווים כי הלקח יובן על ידי שלטונות דמשק, וכי אלה שבידיהם ההשפעה ייעצו לממשלת דמשק לשמור על השקט בגבולות." למעשה, בהתנצחות הזו ירדן מילאה את אותו תפקיד שבלגיה מילאה במלחמת העולם השנייה - כלום. סוריה שלחה חוליות מירדן לפגוע בישראל. אבל ככל הנראה אחרי הפעולה המלך חוסיין חשש לשלטונו והחליט להצטרף למלחמת ששת הימים.

הנה סמוע על המפה:

הצג מפה גדולה יותר

ונכון ששמעתם על האסון בפיליפינים (כן, שמעתי כבר את כל הבדיחות על כך שישראל שולחת קשישים לסייע)? אז כנראה שלטבע יש סוג של מחזור או משהו כזה, כי 4 שנים אחרי מבצע מגרסה סופת ציקלון פוגעת בבנגלדש - כחצי מיליון בני אדם נספים. 15 שנים אחר כך מתפרץ הר געש בקולומביה וגורם למפולות בוץ שקוברות עיר. כ-23,000 בני אדם נספים. לא נעים. 

מזל טוב ליעקב 'קובי' שמעוני, הלא הוא סאבלימינל (תת ספי, בעברית) שחוגג היום 34 שנים! (קצת קשה לראות את זה בתמונה בגלל שחתכו אותה קטן מדי, אבל יש לו צל)


יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

3.11

כולם יודעים שאנחנו והאמריקאים כבר לא חברים של איראן מאז ההפיכה האסלאמית בשנת 1979. אנחנו שומעים השכם והערב שמשטר האייתולות הוא בסך הכל אוסף של חבורת משוגעים שאי אפשר לסמוך על שום מילה שלהם. 

האמנם?

היום לפני 27 שנים פרסם העיתון הלבנוני א-שראע (`A-Shira) ידיעה לפיה ארצות הברית מוכרת נשק לאיראן. ארצות הברית, (המעצמה הגדולה ביותר, או שמא השטן הגדול) מוכרת נשק למשטר האייתולות באיראן (חבורה של טרוריסטים, אימפריה אסלאמית, משטר של כובענים מטורפים וכו').

ונראה אם תצליחו לנחש מי תיווך בעסקה. לבנון? לא... עיראק? לא... ברזיל? לא, גם לא. אם ניחשתם ישראל, גשו לאדם הקרוב אליכם ובקשו ממנו שיטפח לכם על השכם. ככל הנראה שלא מדובר רק בתיווך, אלא בייזום כל העסקה הזו. ישראל פנתה לארצות הברית כדי לתווך בעסקה לפיה ישראל תמכור לאיראנים נשק בתמורה לנשק חלופי מארצות הברית. ומה ארצות הברית תרוויח מזה? שחרור בני ערובה שהיו שבויים בלבנון. אחד מסוחרי הנשק שתיווכו בתחילת העסקה הזו היה אל"מ (מיל.) יעקב נמרודי, מי שהיה הנספח הצבאי לאיראן בזמנו. 

ספר שכתב יעקב נמרודי על התקופה בה טהרן וירושלים היו חברות הכי טובות. לא קראתי, אבל אני מתאר לעצמי שהוא לא כתב על "איראנגייט". מקור: אתר סימניה. 
ארצות הברית הסתבכה לגמרי עם העסקה. בעצם העסקה היא הפרה אמברגו נשק על איראן. את הכסף שקיבלו מהאיראנים שמרו האמריקנים בשחור והעבירו אותו לקולונל אדוארד נורת' שמימן בעזרתם קבוצה של מורדים בניקרגואה ונקראו "קונטראס". הקונגרס העביר עוד לפני כן חוק לפיו אסור לעזור למורדים. כך יצא שארצות הברית הפרה מתחת לשולחן אמברגו נשק לאיראן ואיסור סיוע למורדים בניקרגואה. 

בהתאם, כאשר התגלתה סופית הפרשה, נאלץ נשיא ארצות הברית דאז, רונלד רייגן, להקים ועדת חקירה. בוועדה הוא וסגנו ג'ורג' בוש טענו שהם לא ידעו על כך, למרות שהיו עדויות על כך שכנראה הם כן ידעו. למרות זאת שניהם ננזפו. בכירים רבים בבית הלבן ובסוכנות הביון CIA הואשמו בבית משפט בעברות כגון קבלת כספים במרמה, הסתרת ראיות וכו'. באופן "פלא" כולם קיבלו חנינה מהירה מרייגן וממחליפו, ג'ורג' בוש. 

אוליבר נורת' בעת מעצרו. מקור: ויקיפדיה.

בעסקת הנשק הזו, שנקראה "איראן-קונטראס" או פשוט "איראנגייט" רכשו האיראנים 2512 טילי נ"ט TOW (עורב) ויותר מ-250 טילי נ"מ HAWK (הוק). כנראה שכאשר ממש רוצים, אפשר לדבר עם הכובענים המטורפים מהמזרח...

ומזל טוב מגיע היום לאפרת גוש שחוגגת יום הולדת! אני מודה שלפעמים כשאני שומע את השירים שלה אני חושב שאנחנו המשוגעים והאיראנים בסדר גמור. 


במיוחד כאשר מאזינים לצמד האיראנים-אמריקנים הנחמדים האלה, עלי שיראזיניה ושאראם טייבי, המהווים את ההרכב דיפ-דיש.



יום שני, 28 באוקטובר 2013

28.10

כחול ולבן זה צבע שלי. כחול ולבן צבעי אדמתי. כחול ולבן כחול ולבן זה צבע שלי כל ימי לעולם. כחול ולבן, כמו שיר, כמו חלום. כחול ולבן תקוה לשלום.

היום לפני 65 בחרה מועצת המדינה הזמנית את דגל התנועה הציונית להיות דגלה הרשמי של מדינת ישראל. ואני רק שאלה. לקראת כל יום עצמאות ישנו בנק שמחלק דגלי ישראל בחינם, אך חוק הדגל, הסמל והמנון המדינה, תש"ט-1949, אוסר על שימוש בדגל למטרות מסחריות. האם פרסום דרך הענקת מתנות חינם אינו שיווק? קטונתי.

מועצת המדינה הזמנית קבעה גם בהצהרה רשמית את מידותיו המדוייקים של הדגל:
"הדגל - 220 סנטימטרים אורכו, 160 סנטימטרים רוחבו. הרקע - לבן ועליו שני פסי תכלת כהה, 25 סנטימטרים רוחב הפס, נטויים לכל אורכו של הדגל מצלע אל צלע. הפס העליון - במרחק 15 סנטימטרים מצלע האורך התחתונה. באמצעיתו של הרקע הלבן, בין שני פסי התכלת ובמרחק שווה משניהם - מגן דוד עשוי שישה פסי תכלת 5.5 סנטימטרים רוחב האחד, המצטרפים לשני משולשים שווי צלעות, שבסיסותיהם מקבילים לשני פסי התכלת שלאורך הדגל".


דגל ישראל. אני לא יודע אם הוא במידות הנכונות, אני מניח שזה תלוי בגודל המסך שלכם. מקור: ויקיפדיה.

56 שנים אחר-כך, עוד גאווה לאומית! טרמינל 3, הלא הוא נתב"ג 2000 נפתח לראשונה. כמובן שזה לא היה לפני שנת 2004. בואו פשוט נתעלם מהעובדה שהוא היה אמור לקבל את פני אלפי הצלבנים שהגיעו עם חלוף המילניום הקודם ותחילתו של המילניום הנוכחי. 

וכמה ימי הולדת יש לנו היום!
ביל גייטס חוגג 57, מחמוד אחמדיניג'אד חוגג 56, חמי רודנר חוגג 49, ג'וליה רוברטס גם חוגגת היום וקובי פרץ חוגג 38.

אבל יום ההולדת שהכי מעניין אותי הוא של אותו אחד שכנראה איש מאיתנו לא שמע עליו קודם - ג'יימס ברנדן בנט קונולי, מי שהיה האלוף האולימפי הראשון בעת המודרנית, שזכה במדליית כסף באולימפיאדת אתונה בשנת 1896 בעת שזכה באליפות הקפיצה המשולשת. למה מדליית כסף ולא זהב אתם שואלים? כי אז עוד לא היו מדליות זהב.
קונולי "חוגג" היום 145. והנה קשר למשהו שמן הסתם עוד אכתוב עליו - קונולי שט מארצות הברית אל אתונה באוניית משא גרמנית בשם "ברברוסה". נשמע מוכר?

היום אנחנו מציינים גם את יום ההנפשה הבין-לאומי, שנקבע לציון היום הראשון בו הוצגו סרטי הנפשה (אנימציה). הנה אחד מהסרטים שהוצגו היום לפני 121 שנים - פיירו הליצן: