יום חמישי, 24 באוקטובר 2013

24.10

שמונה שנים הייתה גאות במניות הדאו-ג'ונס בבורסה בניו-יורק. שמונה שנים שהביאו לאינפלציה בשוק - היצע הכסף (אמצעי התשלום) עלה בכ-62% אך סך הכסף שבמחזור וסך הזהב כמעט ולא השתנו. העליה בהיצע הכסף נבעה מאשראי נדיב שנתנו הבנקים בלי שום כיסוי - בגיבוי הבנק הפדרלי הצעיר של ארצות הברית. שמונה שנים בהן האמונה הרווחת הייתה שמדדי הבורסה יעלו עוד ועוד ולא יפלו לעולם. 

גרף המציג את העליה במדדי הבורסה בניו-יורק עד יום חמישי השחור והנפילה שאחריו. מקור: gold-eagle

שמונה שנים של חגיגה בורסאית הגיעו לסיומם ברגע אחד, היום לפני 84 שנים, ב"יום חמישי השחור". לנפילה של אותו יום חמישי השחור קדמה נפילת הבורסה בלונדון בעקבות מאסר כמה אנשי פיננסים בעוון מרמה, דבר שהביא לתנודות רבות בבורסה בניו-יורק וביום חמישי נפתח המסחר בנפילה של 11%. כמה בנקאים החליטו לנסות לעצור את המפולת והחלו קונים מניות שונות מעל מחירי השוק. הם הצליחו לצמצם את הנפילה לרמה מעל 6%, אך זה לא החזיק מעמד זמן רב - במהלך סוף השבוע הרחיבו העיתונים השונים על מצב הבורסה, דבר שהוביל, מן הסתם, ל"יום שני השחור" עם פתיחת שבוע מסחר נוסף. 

יום חמישי השחור נחשב לתחילת השפל הגדול, המשבר הכלכלי הגדול ביותר שחוותה ארצות הברית, שנמשך עד סוף שנות השלושים. חלק מהשלכות השפל הכלכלי הגדול היה חשדנות בין מדינות שונות והפסקת שיתופי פעולה רבים בין מדינות שונות, דבר שייתכן והיה אחד מהזרזים, או אולי אפילו מהסיבות, לפרוץ מלחמת העולם השנייה. 

הנה רמי פורטיס מסביר לנו על התנהגות הבורסה:




אבל העולם, ממש כמו הבורסה, יודע בסופו של דבר לתקן את עצמו ו-16 שנים אחרי יום חמישי השחור נוסד האו"ם באופן רשמי קטונתי מלשפוט האם האו"ם מהווה עדות לשיתוף פעולה עולמי וליצירת חברת מדינות שעובדת יחדיו או סתם (תסלחו לי על הביטוי) ליקוק תחת שמהווה עטיפה יפה לעוד מלחמות ולעוד סבל - אתם מוזמנים לחוות את דעתכם (הגיע הזמן לקצת תגובות פה בבלוג, לא?). בכל אופן, היום מציינים את יום האומות המאוחדות.

ואם כבר הזכרתי קצת סבל, מלחמות ואו"ם, אז זוכרים את החלטה 338 של מועצת הביטחון של האו"ם, שהתקבלה לפני יומיים בנוגע להפסקת אש במלחמת יום כיפור? אז היום, 28 שנים אחרי הקמת האו"ם, נכנסה הפסקת האש ישראל-סוריה-מצרים לתוקפה, לא לפני שברית המועצות איימה בהתערבות של ברית ורשה במלחמה וכן של 2 חטיבות טילי סקאד גרעיניים שהיו באזור הדלתא וישראל וארצות הברית נכנסות לכוננות גרעינית. אם כבר סיימנו את מלחמת יום כיפור, אני רוצה להמליץ על הסרט "כיפור" של עמוס גיתאי, שככל הנראה מספר את סיפור המלחמה האישי של גיתאי. לטעמי מדובר באחד מסרטי המלחמה הטובים ביותר, אם לא הטוב ביניהם.

מזל טוב מגיע ליוסי שריד שחוגג היום 73 שנים. אין לי הרבה מה להגיד עליו, חוץ מזה שהספר שלו, "לפיכך נתכנסנו", הוא אחד הספרים הטובים שקראתי בשנים האחרונות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה