יום שבת, 19 באוקטובר 2013

19.10

שבת שלום!

החלטתי לנסות לשפר את הדף ולפתוח בלוג כדי שיהיה לי נוח יותר לעלות את התכנים, אני מקווה שלכם יהיה נוח יותר לקרוא אותם, ולכולנו יהיה נוח יותר לחפש פרסומים קודמים.

בכל אופן, היום קרו מלא מלא דברים מעניינים, אז בואו נתחיל:

היום לפני 69 שנים הוציאו שלטונות המנדט הבריטי לפועל את מבצע "כדור שלג" והגלו את אנשי האצ"ל והלח"י שהיו עצורים אצלם אל מתקני מעצר באפריקה. הבריטים קיוו שבעזרת פעולה זו הם יצרו הרתעה בקרב המחתרות ויאפשרו לכוחות היהודים המתונים לפעול לכיוון של פשרה עם הבריטים ועם הערבים. הם גם תיארו לעצמם שלעצורים יהיה הרבה יותר קשה לברוח ממתקני מעצר שנמצאים אי-שם באפריקה, והרי בארץ כבר ברחו להם כמה מבין האצבעות. 
ההגליה נחתה על ראש העצורים, 439 במספר, כרעם ביום בהיר. הם הועלו על מטוסים בלי שידעו למה ולאן ונחתו באפריקה, שם שהו בשלושה בתי מעצר: סמבל שבאריתריאה, קרתגו שבסודן וגילגיל בקניה.
 
העצורים הועברו מבית מעצר אחד לשני כל כמה חודשים כדי למנוע מהם להכיר את המקום ולתכנן בריחה. כאשר שהו העצורים בגילגיל, שם היו התנאים קשים, החלו לשבור את קירות המבנים כדי לחסום את תעלות הביוב ולהביא לשיפור תנאיהם ואכן זה עבד. 
בית מעצר גילגיל, קניה. תמונה: מכון ז'בוטינסקי בישראל.
בנוסף לזה, בין כתלי בתי המעצר תמכו הבריטים בפעילות חינוכית ענפה ואיפשרו לימודים בהתכתבות עם אוניברסיטאות בריטיות. שמואל תמיר, מי שלימים היה שר המשפטים בממשלת בגין, רכש בבית המעצר את הכשרתו המשפטית. 

32 שנים אחר-כך בזמן מלחמת האזרחים אצל שכנתנו מצפון, החל טבח בן יומיים בעיירה עישייה שבדרום לבנון. חברי מיליציות מוסלמיות נכנסו לכפר, שהיה מובלעת מארונית בתוך אזור מוסלמי, וטבחו באנשיו. כ-70 מארונים לא חמושים נהרגו באירועים שנמשכו יומיים.

אני חושב שאף אחד מהאירועים האלה, על אף הטבח והגירוש, עניינו את המערב כמו מה שקרה 11 שנים אחר כך. ב"יום שני השחור" נפלו הבורסות ברחבי העולם. מדד דאו-ג'ונס צנח ב-22% ובהונג-קונג ובאוסטרליה צנחו המדדים בקרוב ל-50%. 

בניגוד ליום שלישי השחור בשנת 1929 שבישר על תחילתו של שפל כלכלי שנמשך למעשה חצי יובל, הרי שיום שני השחור היה רק תיקון למחירי מניות גבוהים והמשבר נמשך רק שנתיים. 

יום שני השחור. תמונה: ויקיפדיה.

לכל אלה שכן מעוניינים לחבר מזרח ומערב - אל דאגה. 18 שנים אחרי יום שני השחור החל בעיראק משפטו של סדאם חוסיין שנתפס על ידי האמריקאים. הוא הואשם בפשעים נגד האנושות, הורשע והוצא להורג בתליה. 
אני לא יודע מה עשה הכסף שלנו באותו יום ואיך הגיבו לכך השווקים השונים. 

והנה מערכון קצר שמשלב מזרח ומערב, ארצות הברית עירק וקצת מחשבות על איראן. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה