יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

21.10

מלחמת יום כיפור תמיד נתפסת ככישלון הגדול, כמחדל, המלחמה שכולם פישלו בה. אבל שוכחים חיל אחד, קטן, שהצליח די יפה במלחמה - חיל הים. בעוד שכל הצבא היה עסוק בשאננות של מלחמת ששת הימים, חיל הים היה עסוק בלהשתפר ולבנות עצמו. למה? כי בניגוד לשאר הצבא שעשה חיל במלחמת ששת הימים, חיל הים פישל והיה צריך לשפר את יכולותיו.

היום לפני 46 שנים, אחרי מלחמת ששת הימים, סיירה אח"י אילת (ק-40) סיור שגרתי לאורך חופי סיני. בשעה 17:30, כאשר הייתה המשחתת בקרבת פורט סעיד, יצאה מפתח הנמל ספינת טילים מצרית וירתה שני טילים אל אח"י אילת. שניהם פגעו באזור הגשר המשני של האניה, שיתקו את מערכות ההנעה והקשר והאניה החלה נוטה על צידה. אחרי שעה וחצי נורו שני טילים נוספים אל האניה הראשון נפל למים והשני התרסק בתוך האניה, אך לא התפוצץ. עם זה, חום הטיל פוצץ ארגזי תחמושת ומפקד האניה הורה לנטוש.

אח"י אילת. מקור: ויקיפדיה.

במהלך הלילה ניסו צוותים של חיל האוויר וחיל הים לחלץ את אנשי הצוות. 47 מתוכם נהרגו ו-91 נפצעו. 

הקרב הזה ניער את האבק מתורות הלחימה הימיות המיושנות והבהיר לצבאות רבים כי ספינות טילים קטנות וזריזות שעליהן טילים מדוייקים עדיפות ממשחתות גדולות שעליהן קני ארטילריה רבים.

על אף שמפקד האניה, סא"ל יצחק שושן, נפצע בעמוד השדרה באירוע, הרי שהוא נושא את הזכרונות ואת הטראומה על גבו עד היום. ולאחרונה הוא אף גילה לעולם סוד שעומד מאחורי הטבעת האוניה - כמה שעות לפני שיגור הטילים אל האניה קיבל חיל מודיעין ידיעות שמצביעות על תוכנית לפגוע בה, אך לא העביר אותן אל חיל הים. בחיל המודיעין התעקשו שלמרות שהטלפרינטר המאובטח לחיל הים היה מקולקל, הם התקשרו טלפונית לחיל והזהירו מפני הירי, אך בחיל הים מתעקשים שלא נעשתה שיחה כזו מעולם. בכל אופן, אל שושן הידיעה לא הגיעה, אבל הטילים כן. לקריאה נוספת: הסוד האחרון של אח"י אילת בעיתון "הארץ".

סא"ל יצחק שושן על סיפון אח"י אילת. מקור: "הארץ".

ובנימה זו נעבור לפינת המזל טוב שלנו!
מזל טוב מגיע היום למלך ישראל, הלא הוא קינג ביבי - בנימין נתניהו, שחוגג היום 64 שנים. מזל טוב גם מגיע ליקירת הבלוג, זמרת שאני אישית מת עליה - נינט טייב. 
נינט, כמו כולם גם אני שמעתי שיחסייך עם יהודה לוי עלו על שרטון, או שמא חטפו טיל, אז אני שולח מכאן אלייך חיבוק תומך, בהסכמה כמובן, ואני מקווה שתמשיכי לעשות דברים מגניבים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה