יום רביעי, 4 בדצמבר 2013

4.12

היוש חברים וחברות!

היום אני רוצה לעשות פוסט הפוך והתחיל דווקא מהאירועים הקרובים.

היום לפני 6 שנים, בשנת 2007, נכנס מטבע שני השקלים אל המחזור. אני חייב להודות (ואולי אף להתגאות בזה) שבעבר שלחתי דואר אלקטרוני לאקדמיה ללשון עברית ושאלתי אותם אם הם המציאו את המילה "שנקל". התשובה שקיבלתי הייתה משעשעת - הם לא המציאו את המילה, אך מבחינתם המילה "שנקל" מעידה זכות על הציבור בישראל שבחר את הצורה הנכונה שני שקלים, ולא ניסה לחבר את הצורה הלא נכונה אך המוכרת - שתי שקל "שתקל".
מטבע "שנקל". מקור: נדב נאג'י רייפר.
7 שנים לפני כן, בשנת 2000, התקבל חוק "זכויות התלמיד" והיה לחוק הראשון בעולם בתחום. אני אישית לא ממש נהניתי בבתי הספר שהיו לי, אבל טוב לגלות שיש גם זכויות לתלמידים ולא רק חובות (פירוט החוק באתר משרד החינוך והקו הפתוח לפניות תלמידים). אגב, לאחרונה גם גיליתי שתפקיד היועצת בבית הספר הוא לסייע לתלמידים ולא כמו שאני חשבתי לסייע למורים לאמלל את התלמידים. הורים יקרים - אנא למדו את הילדים שכשצריך אוזן קשבת - אפשר לפנות ליועצת. 

בדיוק 20 שנים לפני כן, בשנת 1980, הודיעה באופן רשמי אחת הלהקות האהובות עלי ביותר, לד זפלין, על פירוקה. 
מי יודע איפה זה צולם ואם יש קשר ללהקה? (הרעיון מאחורי השם מעניין לטעמי).
מקור: נדב נאג'י רייפר.
128 שנים לפני פירוק הלהקה, התגלתה הספינה "מרי סלסט" כ-600 מיילים מול חופי גיברלטר על ידי אוניה איטלקית. קפטן האוניה שם לב ש"מרי סלסט" שטה מוזר וניסה ליצור עמה קשר. לאחר שהקריאות שלו לא נענו, הוחלט לעלות על "מרי סלסט". להפתעת הימאים הספינה הייתה ריקה מאדם. היא נותרה מסודרת, כאשר הציוד יקר הערך עדיין עליה, מגשי אוכל מוכנים על השולחנות, אך אין עליה נפש חיה. הרישום האחרון ביומן הקפטן היה ב-24 בנובמבר ולא היו בו שום רישומים חריגים. מסתבר שהספינה שטה מאז הרישום האחרון כ-400 ק"מ בלי לסור ממסלולה המקורי, ממש כאילו יד נעלמה המשיכה להשיט אותה. 
"מארי סלסט". מקור: ויקיפדיה.
ההיסטוריה של "מרי סלסט" גם מפתיעה. הספינה הושקה כ-11 שנים לפני כן תחת השם "אמאזון" והחלה את דרכה בתאונות מוזרות. יומיים אחרי השקתה מת הקפטן באופן מסתורי. בהפלגתה הראשונה נוצר בה חור לאחר שהתנגשה בסכר דייגים. היא לא טבעה והצליחה להגיע לחוף מבטחים. בעת תיקונה, פרצה בה אש. לאחר התיקון המשיכה ה"אמאזון" לשוט, עד שבאחת הפעמים היא טבעה מול חופי קנדה. חברת ספנות אמריקנית רכשה אותה, משתה אותה מן המים, שיפצה אותה והעניקה לה את השם "מרי סלסט". אני לא יודע מה הקטע של "מרי סלסט", אבל לי זה נראה שמדובר במת שלא מצא את המדרגות לגן-עדן.

ו...כולנו מכירים את החגים המגניבים האלה של התקופה הזו - חג ההודיה, חג המולד, ואפילו חנוכה החביב שלנו, אבל היום יום 'ברברה הקדושה', או 'עיד אל-ברבארה' (שנחגג כמו ליל כל הקדושים בסוריה, לבנון, ירדן והרשות הפלסטינית) מי שלא יודע, ברברה הקדושה משמשת כמגינה על כורים, גאולוגים, יצרני פעמונים, נפחים, פועלי בניין, סתתים, נגרים, אלקטרונאים, אדריכלים, חיילי ארטילריה, אנשי פירוטכניקה וחומרי נפץ, כבאים, קברנים, כובענים, אסירים ונערות. היא מסייעת גם מפני ברקים, אש, חום, דבר ומוות פתאומי. בקיצור - בחורה לעניין. 

תמונה שמצאתי מחגיגות עיד אל-ברבארה במאלכיה שבסוריה.
מסתבר שלעשות קרניים בתמונות זה עניין כלל עולמי. מקור: kulansuryoye.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה