יום שני, 6 בינואר 2014

5-11.1

רינג רינג
-הלו?
-שלום!
-מי זה?
-מדבר ג'ון מתאגיד המים. יש לך מים בברז?
-שנייה אני אבדוק... כן! יש לי מים בברז!
-ומה רצית שיהיה לך? קולה?

היום לפני 87 שנים, בשנת 1927, התרחשה שיחת הטלפון הבין-לאומית הראשונה, מניו-יורק ללונדון.


22 שנים אחר-כך, בשנת 1949, קיבלה לונדון עוד שיחת טלפון - חמישה מטוסים בריטיים הופלו על ידי צה"ל. הטייסים הבריטים שהמריאו ממצרים, קיבלו הוראות מדויקות: עליכם לאסוף מידע מודיעיני ואסור לכם לחצות את הגבול עם ישראל, אבל אם זה יקרה בטעות - זה יהיה מאוד משמח. כאשר חצו "בטעות" את גבול ישראל, ראו עשן מיתמר - מדובר היה ברכבים שרופים. מה שהבריטים לא ידעו שכמה דקות לפני שהם הגיעו, תקפו ספיטפיירים מצריים את השיירה, ולכן העשן המיתמר. הכוחות הישראלים ראו את הבריטים, טעו לחשוב שאלה המצרים באים לסיים את העבודה - וירו בהם. מטוס אחד נפל במקום, והשני הצליח לחזור לגבול מצרים ושם נפל. שני מטוסים של חיל האוויר הישראלי, שהוטסו בידי טייסי חוץ (קנדי ואמריקני) זיהו את שני מטוסים בריטיים נוספים שהיו שם לחיפוי וטעו גם הם לחשוב שמדובר במטוסים מצריים - וירו בהם. שני מטוסים נוספים נפלו.

כאשר ראו הבריטים שמטוסיהם לא שבים, הוציאו מטס נוסף בשעות הצהריים בשביל לחפש אותם. המטס הזה נתקל במטס של 4 מטוסים בפיקודו של עזר ויצמן והחל עוד קרב. מטוס בריטי נוסף הופל.

ביום חמישי, 19 שנים אחרי תקרית ישראל-בריטניה, בשנת 1968, יצאה מנמל פורטסמות' באנגליה הצוללת אח"י דקר לכיוון נמל חיפה. 16 ימים אחרי שהפליגה- אבד הקשר עמה והיא טבעה. כל 69 אנשי צוותה טבעו יחד עמה. במאי 1999 נמצאו שרידי הצוללת בעומק 3 ק"מ, בנתיב השיט שלה, כ-500 ק"מ מחיפה. 


26 שנים לאחר מכן, בשנת 1994, נכנסו שני צעירים בני-טובים למונית באזור המלונות בהרצליה פיתוח. בשלב מסוים בנסיעה, בלי שום סיבה הגיונית, אחד מהם ירה באקדח שהיה ברשותו שישה כדורים בגב הנהג, דרק רוט,  ורצח אותו. השניים, משה בן-איבגי וארבל אלוני, נתפסו ונאסרו. באחת מהחופשות שלהם שדדו מכולת. אלוני התחתן עם סטודנטית שבאה לבקר אותו בכלא, ובן-איבגי ברח לחו"ל. בשנה שעברה הוסגר לישראל וירצה 5 שנות מאסר על השוד שביצע. 

בני טובים.

תרשו לי לחזור קצת אחורה, אם כבר היינו בים. ביום שישי, 7 שנים לפני הפלגתה של אח"י דקר, בשנת 1961, ספינת המעפילים "אגוז" שעל סיפונה 44 עולים ממרוקו, אלחוטן ישראלי ו-4 אנשי צוות ספרדים. רק שלושה מאנשי הצוות הספרדים שרדו בטביעה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה