‏הצגת רשומות עם תוויות אושוויץ. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות אושוויץ. הצג את כל הרשומות

יום ראשון, 27 באפריל 2014

27.4 - אושוויץ

היום לפני 74 שנים (1940) הורה היינריך הימלר, ראש האס.אס להקים מחנה ריכוז ליד העיר אושווינצ'ים בפולין. ההחלטה על הקמת מחנה הריכוז התקבלה לאחר שוועדה בראשות האופטשטורמפירר רודולף פרנץ הס בחנה את הנושא. אותו הס, אגב, היה המפקד הראשון של המחנה. אני חושב שצריך לפתוח על זה ועדת חקירה.
פרנץ רודולף הס במשפט נירנברג.
מקור: ויקיפדיה.

אתם חייבים להבין, זה הכל עניין של היצע וביקוש – הגרמנים כבשו שטח רב בפולין ובידיהם היו רשימות ארוכות ארוכות של אנשים שיש להוציאם להורג וכאלה שיש לעוצרם.

הגרמנים גירשו את האנשים שגרו סביב המחנה החדש, הביאו למקום 300 יהודים מהאזור ועוד 30 פושעים פליליים. כעבור כחודש וחצי הגיע משלוח האסירים הראשון – 728 בני אדם, רובם אסירים פוליטיים. כעבור קצת פחות משנה היו במקום כבר יותר מ-10,000 אסירים.

ושוב, עניין ההיצע והביקוש. אחרי שנה הוגדלה קיבולת המחנה ל-30,000 אסירים והוחלט להקים עוד מחנה בבירקנאו שיכיל עד 100,000 בני אדם, במטרה לקלוט שבויים סובייטים ממבצע ברברוסה שהיה אמור להיפתח אחר כך. הגרמנים סגרו שטח בגודל 40 קמ"ר בשביל בניית המחנה.

על פי ההערכות, נרצחו באושוויץ בין 1.1 מיליון ל-1.35 מיליון בני אדם סך הכל.


אף אחד לא ידע מהי תמונת הרקע החדשה של הבלוג, אז הנה:
התמונה היא של מחנה הריכוז ג'אדו. מישהו פה שמע פעם על ג'אדו? לא? מפתיע... (לא באמת).
ג'אדו הוא ספק מחנה ריכוז ספק מחנה השמדה שהוקם בלוב, דרומית מערבית לטריפולי. אל המחנה הועברו 2,600 מיהודי לוב, מתוכם נהרגו 562. המחנה לא קשור לתאריך של היום, אבל מצד שני אין לי יותר מדי מידע עליו. אם יש למישהו מידע על ג'אדו - מוזמנים להעביר אלי.
מחנה ג'אדו בלוב. מקור: ויקיפדיה.

כל מי שמעוניין לקרוא חומרים מארכיון יד-ושם, לחצו כאן.

יום ראשון, 26 בינואר 2014

26.1-1.2

הי חברים! שבוע טוב! איך עברה השבת? טוב? אני שמח לשמוע...

השבוע אתחיל את הפוסט דווקא מיום שני. למי שלא יודע, ביום שני (מחר) אנחנו מציינים את יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה, בגלל שביום שני לפני 69 שנים, בשנת 1945, שחררו חיילי ברית המועצות את מחנות הריכוז וההשמדה אושוויץ ובירקנאו. במחנה אושוויץ I נרצחו עד שחרור המחנה כ-75,000 אינטלקטואלים פולנים וכ-15,000 שבויי מלחמה סובייטים. באושוויץ II (בירקנאו) - כ-1,100,000 יהודים וכ-22,000 צוענים. מחנה אושוויץ III היה מחנה עבודה. 
שפירו ואשתו בערוב ימיהם. מקור: CICERO.

מי שעמד בראש המשחררים היה אנטולי פאבלוביץ' שפירו, קצין יהודי בצבא האדום שהגיע לתפקיד מפקד גדוד בחטיבת החי"ר 100, גדוד שעמד בחוד החנית של מבצע ויסלה-אודר, מבצע ההתקפה של הצבא האדום בפולין. 

לאחר שחבלני הגדוד הצליחו לפרק את המוקשים בשביל הגישה לאושוויץ, צעד שפירו אל ראש חייליו ופתח את שערי המחנה. בראיון שנתן 60 שנים אחרי שחרור המחנות, אמר שפירו: "הדבר הראשון שראיתי היה קבוצה של אנשים שעמדו בחוץ, בשלג, ונראו כמו שלדים, הלובשים מדי אסירים וסחבות על רגליהם במקום נעליים. הם היו כלכך חלשים עד כדי כך שלא יכלו להפנות את ראשם. אמרנו להם: "הצבא האדום הגיע לשחרר אתכם". הם לא האמינו לנו בהתחלה. הם התקרבו אלינו ונגעו בנו כדי לראות שזה אמיתי".

אני מעוניין להישאר בתחום של הסובייטים, גרמניה הנאצית (מותר לכתוב נאצים בהקשר הזה, נכון?) אז אדלג קצת ואקפוץ קצת - שימו חגורות בטיחות ותישארו איתי:

מיום שני אני מעוניין לקפוץ ליום חמישי, ולחזור 12 שנים אחורה, לשנת 1933, אז הושבע אדולף היטלר לקנצלר גרמניה. 6 שנים אחר כך, בשנת 1939, נשא היטלר נאום לרגל יום השנה לעלייתו לשלטון, בו אמר שאם תפרוץ מלחמה, ייכחד הגזע היהודי באירופה.

'וילהלם-גוסטלוף'. מקור: NDR.
באותו יום בשנת 1945, הפציצה צוללת סובייטית את האוניה 'וילהלם גוסטלוף' ששטה בים הבלטי כחלק ממבצע "חניבעל" בו ניסו לחלץ את אנשי הצי הגרמני מפרוסיה המכותרת על ידי הצבא האדום. רישומי האוניה העידו כי על סיפונה נמצאים 6,050 בני אדם, אך מספר זה לא כולל את הפליטים הרבים שעלו על סיפונה מבלי להירשם, ויש הערכה שעל סיפון האוניה היו סך הכל 9,343 בני אדם. כולם טבעו ומתו.

אני יודע שנקמה זה לא טוב, אבל לא אכפת לי. שימותו. אפשר אפילו לסגור עוד מעגל קטן יהודי-נאצי: האוניה נקראה על שמו של וילהלם גוסטלוף, מי שהיה המייסד והמנהיג של סניף המפלגה הנאצית בשוויץ, ונורה למוות בשנת 1936 (אין קשר לשבוע הזה ספציפית) על ידי דוד פרנקפורטר, סטודנט יהודי. אם לחבר קצת לאקטואליה, גוסטלוף פעל רבות כדי להפוך את דאבוס (כן כן, איפה שהיום כל שועי עולם נמצאים) למרכז הנאציזם בשוויץ. בשורה התחתונה, למרות כל הניסיונות, הגזע היהודי באירופה הצליח לשרוד. היטלר עצמו קצת פחות הצליח.

ונישאר עם אמא רוסיה. ביום שישי, 45 שנים אחרי הטבעת 'וילהלם גוסטהוף' ושחרור המחנות באושוויץ, נפתח הסניף הראשון של מקדונלד'ס במוסקבה. בתיאבון.