יום ראשון, 26 בינואר 2014

26.1-1.2

הי חברים! שבוע טוב! איך עברה השבת? טוב? אני שמח לשמוע...

השבוע אתחיל את הפוסט דווקא מיום שני. למי שלא יודע, ביום שני (מחר) אנחנו מציינים את יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה, בגלל שביום שני לפני 69 שנים, בשנת 1945, שחררו חיילי ברית המועצות את מחנות הריכוז וההשמדה אושוויץ ובירקנאו. במחנה אושוויץ I נרצחו עד שחרור המחנה כ-75,000 אינטלקטואלים פולנים וכ-15,000 שבויי מלחמה סובייטים. באושוויץ II (בירקנאו) - כ-1,100,000 יהודים וכ-22,000 צוענים. מחנה אושוויץ III היה מחנה עבודה. 
שפירו ואשתו בערוב ימיהם. מקור: CICERO.

מי שעמד בראש המשחררים היה אנטולי פאבלוביץ' שפירו, קצין יהודי בצבא האדום שהגיע לתפקיד מפקד גדוד בחטיבת החי"ר 100, גדוד שעמד בחוד החנית של מבצע ויסלה-אודר, מבצע ההתקפה של הצבא האדום בפולין. 

לאחר שחבלני הגדוד הצליחו לפרק את המוקשים בשביל הגישה לאושוויץ, צעד שפירו אל ראש חייליו ופתח את שערי המחנה. בראיון שנתן 60 שנים אחרי שחרור המחנות, אמר שפירו: "הדבר הראשון שראיתי היה קבוצה של אנשים שעמדו בחוץ, בשלג, ונראו כמו שלדים, הלובשים מדי אסירים וסחבות על רגליהם במקום נעליים. הם היו כלכך חלשים עד כדי כך שלא יכלו להפנות את ראשם. אמרנו להם: "הצבא האדום הגיע לשחרר אתכם". הם לא האמינו לנו בהתחלה. הם התקרבו אלינו ונגעו בנו כדי לראות שזה אמיתי".

אני מעוניין להישאר בתחום של הסובייטים, גרמניה הנאצית (מותר לכתוב נאצים בהקשר הזה, נכון?) אז אדלג קצת ואקפוץ קצת - שימו חגורות בטיחות ותישארו איתי:

מיום שני אני מעוניין לקפוץ ליום חמישי, ולחזור 12 שנים אחורה, לשנת 1933, אז הושבע אדולף היטלר לקנצלר גרמניה. 6 שנים אחר כך, בשנת 1939, נשא היטלר נאום לרגל יום השנה לעלייתו לשלטון, בו אמר שאם תפרוץ מלחמה, ייכחד הגזע היהודי באירופה.

'וילהלם-גוסטלוף'. מקור: NDR.
באותו יום בשנת 1945, הפציצה צוללת סובייטית את האוניה 'וילהלם גוסטלוף' ששטה בים הבלטי כחלק ממבצע "חניבעל" בו ניסו לחלץ את אנשי הצי הגרמני מפרוסיה המכותרת על ידי הצבא האדום. רישומי האוניה העידו כי על סיפונה נמצאים 6,050 בני אדם, אך מספר זה לא כולל את הפליטים הרבים שעלו על סיפונה מבלי להירשם, ויש הערכה שעל סיפון האוניה היו סך הכל 9,343 בני אדם. כולם טבעו ומתו.

אני יודע שנקמה זה לא טוב, אבל לא אכפת לי. שימותו. אפשר אפילו לסגור עוד מעגל קטן יהודי-נאצי: האוניה נקראה על שמו של וילהלם גוסטלוף, מי שהיה המייסד והמנהיג של סניף המפלגה הנאצית בשוויץ, ונורה למוות בשנת 1936 (אין קשר לשבוע הזה ספציפית) על ידי דוד פרנקפורטר, סטודנט יהודי. אם לחבר קצת לאקטואליה, גוסטלוף פעל רבות כדי להפוך את דאבוס (כן כן, איפה שהיום כל שועי עולם נמצאים) למרכז הנאציזם בשוויץ. בשורה התחתונה, למרות כל הניסיונות, הגזע היהודי באירופה הצליח לשרוד. היטלר עצמו קצת פחות הצליח.

ונישאר עם אמא רוסיה. ביום שישי, 45 שנים אחרי הטבעת 'וילהלם גוסטהוף' ושחרור המחנות באושוויץ, נפתח הסניף הראשון של מקדונלד'ס במוסקבה. בתיאבון.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה