יום ראשון, 12 בינואר 2014

12-18.1

הי כולם! שבוע טוב!

ח"כ חמאד אבו-רביעה. מקור: ויקיפדיה.

אני רוצה להתחיל את השבוע דווקא אתמול - אתמול נפטר ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, אבל אני מאמין שכולכם יודעים מזה וכולכם שמעתם על זה. מה שכן, אם כבר מדברים על פוליטיקאים אני רוצה להמשיך עם חבר הכנסת חמאד אבו-רביעה.

אבו-רביעה הקים בזמן הכנסת השמינית את הרשימה הערבית המאוחדת (לא רע"מ של היום), וכיהן מטעמה בכנסת התשיעית. הוא נכנס לכנסת בהסכם רוטציה שהיה במפלגה - מי שהיה לפניו ברשימה, סיף אל-דין אל-זועבי, התפטר לאחר שנת כהונה כחלק מהסבב. שיח' ג'בר מועדי דרש גם מאבו-רביעה להתפטר, כחלק מהסבב, אך הוא סרב.

כאשר היה בירושלים, שהה אבו-רביעה במלון "הולילנד". היום לפני 32 שנים, בשנת 1981, הגיעה אבו-רביעה למלון והחנה את רכבו. בעודו ישוב ברכב, נפתחה עליו אש. 4 קליעים פגעו בראשו והוא הלך לעולמו בו במקום. היורים היו בניו של מועדי. 

לא בגד. אורי אילן. מקור: ויקיפדיה.
ביום שני, 26 שנים לפני רצח חבר הכנסת אבו-רביעה (שנת 1955) התאבד בשבי הסורי החייל אורי אילן. אילן, חייל גולני, הצטרף למבצע "צרצר" שמטרתו הייתה להחזיר מתקן ציטוט שהיה בגולן. החיילים שהשתתפו נפלו בשבי. לאחר שגופתו הוחזרה לישראל, נמצא פתק מוסתר בכיסיו בו נכתב: "לא בגדתי. התאבדתי". בהלוויתו קרא משה דיין, שהיה הרמטכ"ל, מן הפתק, אך השמיט את המילה "התאבדתי".


ו... כמה פעמים הזהירו אותנו שמתוק זה לא בריא לשיניים? אז מסתבר שזה הרבה יותר מסוכן ממה שחשבנו עד כה. ביום רביעי בשנת 1919, 36 שנים לפני לפני שאילן שם קץ לחייו ולא בגד, התפוצץ מיכל דבשה (מולסה), חומר שהיה הממתיק העיקרי בתעשייה בארצות הברית בזמנו. במיכל היו 9,500,000 ליטרים של דבשה. הפיצוץ היה כה עד עד שרכבת שעברה במקום ירדה מהפסים וכמה בניינים קרסו. גל דבשה של כמה מטרים פרץ במהירות של כ-50 קמ"ש. 21 בני אדם טבעו, התבשלו ונחנקו בשל הגל המהביל.


29 שנים ועוד יום אחר כך, בשנת 1948, יצאו 35 לוחמים, רובם סטודנטים, מבית הכרם אל הר-טוב במשאית, שם הם חומשו ובשעה 23:00 יצאו רגלית לכיוון ישובי גוש עציון הנצורים. במהלך מסעם זוהו הלוחמים על ידי שתי נשים ערביות שרצו אל הכפר והזעיקו תגבורת. בסופו של דבר היו הלוחמים מוקפים בכ-2,000 לוחמים ערבים שהרגו אותם עד האחרון שבהם. גופות ההרוגים הובאו לקבורה בהר הרצל, אך היתה בעיה - לא היה ניתן לזהות 12 גופות. בשל כך פנו אל הרב אריה לוין בבקשה שיערוך טקס שנקרא "גורל הגר"א" - פותחים ספר תנ"ך עתיק, ובכל פעם שפותחים אותו, מעידה מילה מסויימת או משפט מסויים בעמוד בו פתחו את התנ"ך על החלל, וכך זיהו את 12 הגופות. 


ראול ולנברג. מקור: ויקיפדיה.
ביום שישי 43 שנים אחר כך, בשנת 1991, החלו כוחות קואליציה בראשות ארצות הברית לפלוש לעיראק במבצע "סופה במדבר" כדי להוציא את עירק מכווית וכמובן לשמור על האינטרסים של המערב. בתגובה שיגרה עירק 8 טילי סקאד לעבר ישראל. 


נחש צפע.


וביום חמישי נציין, יחד עם האו"ם את "יום מצילי האנושות", שמצויין ביום זה בשל יום השנה להיעלמות ראול ולנברג, שהיה אחד מחסידי אומות העולם הידועים ביותר. ולנברג, שכיהן כשגריר שוודיה בהונגריה, הנפיק דרכונים שוודים רבים ליהודים וסייע להם להימלט מהמדינה, הקים רשת של בתי מחסה בחסות שוודיה ופעל רבות למניעת גירושם של יהודים אל מחנות ההשמדה. בסוף המלחמה הוא נפל בשבי של ברית המועצות ושם נעלמו עקבותיו. 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה