יום שישי, 18 באפריל 2014

18.4 הרבי מלובביץ'

יש חב"דניקים בקהל?

מזל טוב גדול מגיע היום לחברי קהילת חב"ד באשר הם, כי היום לפני 112 שנים נולד הרב מנחם מנדל שניאורסון, המוכר בכינויו הרבי מליובאוויטש\מילובביץ', או בקיצור "הרבי".

הרבי. מקור: ויקיפדיה.
את רוב ילדותו באוקראינה העביר הרבי בלימוד תורה וקבלה. עם הגיעו לגיל 19 החל גם ללמוד לימודי חול ולאחר מכן הצטרף כשומע חופשי בשיעורים באוניברסיטת לנינגרד. הוא עבר לברלין ושם למד במשך סמסטר מתמטיקה, פיזיקה ופילוסופיה. לאחר ברלין הוא עבר לפריז ושם סיים לימודי הנדסת חשמל וקיבל תואר מהנדס חשמל.

בשנות הארבעים המוקדמות ברח הרבי מציפורני הנאצים ועבר עם אשתו לברוקלין ניו-יורק. בשנת 1950 הלך לעולמו ראש קהילת חב"ד, חמיו של הרבי, ולא היה ברור מי יחליפו. בתחילה סירב הרבי להחליפו, אך ביום השנה הראשון לפטירת חמיו, נשא דרשה והוכתר כראש הקהילה. 

"צדיק, הנחת תפילין?" מכירים את הקריאה הזו? 
בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים, כאשר בישראל נשבו רוחות המלחמה, קרא הרבי לצאת במבצע תפילין, בו ניסו חסידיו לשכנע עוברי אורח להניח תפילין. אותו מבצע תפילין הוא המקור לאותם דוכנים קטנים שמקימים חסידי חב"ד ברחבי הארץ ומציקים לכולנו.

בתחילת שנות התשעים החלה תנועה משיחית בחסידות ורבים ראו ברבי - משיח. שבץ מוחי ששיתק מחצית מגופו ונטל ממנו את יכולות הדיבור, לא מנע מהרבי להנהן בראשו כאשר חסידיו שרו לו "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד". בשנת 1994 נפטר הרבי מעול מצוות והלך לעולמו. שלושה חודשים לאחר פטירתו העניק לו הקונגרס של ארצות הברית את אות מדליית הזהב של הקונגרס, אחד משני העיטורים הגבוהים ביותר המוענקים לאזרחים בארצות הברית. 

העיטור. מקור: ויקיפדיה

בתכל'ס, הרבי הוא מי שהפך את חסידות חב"ד למה שהיא היום ולאיך שאנחנו מכירים אותה. אני לא מבין בזה יותר מדי, אבל הנה סרטון של מישהו שאני די מעריך, פרופ' ישעיהו ליבוביץ', מביע את דעתו על הרבי.


מה דעתכם עליו? חושבים שהוא פסיכופט? נוכל? אולי הוא באמת המשיח?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה