‏הצגת רשומות עם תוויות ברית המועצות. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות ברית המועצות. הצג את כל הרשומות

יום חמישי, 8 במאי 2014

9.5 - ניצחון, השתלטות ודיווה...

היום הוא יום הניצחון על גרמניה הנאצית, כפי שמציינים אותו במדינות ברית המועצות לשעבר. במערב זה היה אתמול, אגב.

באמת שרציתי לכתוב פוסט ארוך רק על יום הניצחון הזה, כי הוא יום חשוב, אבל מה לעשות שהיום קרו עוד מלא דברים מעניינים?

אז הנה, נתחיל:

בול מסדרת בולים שהוציאה ברית המועצות באפריל 1945
"זא רודינו! זא סטאלינא" (בעד המולדת! בעד סטאלין!)
מקור: תפוז בלוגים.
היום לפני 69 שנים (בשנת 1945), שבוע אחרי התאבדותו של היטלר, חתמו נציגי הפיקוד העליון הגרמני על הסכם הכניעה הרשמי לברית המועצות. המלחמה הארורה ההיא נגמרה. ההערכה היא שברית המועצות איבדה בין 15 ל-20 מיליון בני אדם.

שנה לפני כן (בשנת 1944), כבש הצבא האדום את סבסטופול. מי היה מאמין שכיום, כל כך הרבה שנים אחר כך, רוסיה תשים עין על המקום שוב פעם.

לא לקח יותר מ-5 שנים מאז הניצחון על הגרמנים (1950) עד שהזמין שר החוץ הצרפתי רובר שומאן את מערב גרמניה לנהל יחד את משק הפחם והפלדה. מה שהתחיל אולי כצעד של אי-אמון, למעשה, וניסיון לפקח על צעדי הגרמנים, הסתיים במה שאנחנו מכירים היום כאיחוד האירופי.

אחת החוטפות, תרז הלסה, מורדת מהמטוס לאחר ההשתלטות.
מקור: NRG
22 שנים אחר כך (1972) נצא מאירופה וננחת בשדה התעופה בן-גוריון בלוד, אז פרצו 16 לוחמי סיירת מטכ"ל אל מטוס הסבנה החטוף. הם לא היו צריכים יותר מדקה בשביל להרוג את שני החוטפים ולהשתלט על שתי החוטפות. שני נוסעים נפצעו ועוד אחת נהרגה. גם שני לוחמים, איציק גונן ואחד לא מוכר בשם ביבי נתניהו, נפצעו בהשתלטות. ביבי, אגב, נפצע מפליטת כדור אקדח של אחד הלוחמים. (לראיון מרתק עם החוטפת תרז הלסה)
זה ציפור? זה מטוס? לא, זו דיווה!
מקור: NRG

26 שנים אחר-כך (1998) ישראל רשמה עוד ניצחון – דנה אינטרנשיונל ניצחה בתחרות האירוויזיון עם שירה "דיווה". למי שלא מעודכן – הלילה הפסדנו...

אז.. שיהיה לכולנו יום ניצחון סובייטי מטכ"ל דיוואי שמח!

וכמובן – סוף שבוע נפלא!

יום חמישי, 24 באפריל 2014

25.4 - יום אלבה (וכן, זה לטובתנו)

מה קרה? מתכונן ליום השואה.

היום לפני 69 שנים (בשנת 1945) חצו סג"מ אלברט קוצבו (Kotzebue) יחד עם שלושה חיילים אחרים את נהר האלבה בסירה, באזור העיירה הפסטורלית סטרלה. בגדה המזרחית של הנהר פגשו הארבעה חיילים מהחזית האוקראינית הראשונה של הצבא הסובייטי.

הצג מפה גדולה יותר

זה היה המפגש הראשון של חיילים אמריקנים, שפלשו לגרמניה ממערב (דרך צרפת, הפלישה לנורמנדי) ושל חיילים סובייטים שפלשו לגרמניה מהמזרח (הכישלון של מבצע ברברוסה הגרמני והצלחת מבצע ויסטולה-אודר הסובייטי). שתי המעצמות חצו את גרמניה לרוחב.

יותר מאוחר באותו יום, נפגש סיור של 4 חיילים אמריקנים בפיקודו של סגן ויליאם רוברטסון עם סיור של הצבא האדום בפיקודו של אלכסנדר סילבשקו בגשר הרוס שנמתח מעל הנהר.
רוברטסון וסילבשקו בלחיצת היד המפורסמת. כמובן שהם לא היו הראשונים שנפגשו, התמונה לא הייתה
מרגע הפגישה שלהם אלא בויימה וכמובן שהיא צולמה יום אחרי המפגש. מה לעשות, יח"צ גורר יח"צ.
למחרת היום יצאו מנהיגי 3 המעצמות, בריטניה, ארצות הברית ורוסיה, בהודעה על שיתוף פעולה צבאי לחיסול הרייך השלישי. להאזנה להקלטה קצרה של שידורי הרדיו של ה-BBC בנוגע למפגש על גדות הנהר, לחצו כאן.

אז מה אגיד ומה אומר? יום אלבה שמח לכולנו!


מזל טוב מגיע היום לאבא ברדיצ'ב, אחד מצנחני הישוב, שהיה אמור לחגוג היום 94 אביבים. לא ארחיב עליו, רק אומר שאם ייצא לכם להיות בהר הרצל ולראות את הקברים של צנחני היישוב, דעו לכם שהקבר שלו ריק.
אבא ברדיצ'ב. מקור: ויקיפדיה.
ואגב, מישהו מכם כבר זיהה מה תמונת הרקע של הבלוג?